گزارش جلسه | برگِ دوم ْ 💠 ایشان انسان شناسی را به دو رویکرد و تقسیم کرده و فرمودند باب مباحث انسان شناسی ذیل تعریف قرآن از انسان گشوده می شود و آیه ی «وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ» را از مهم ترین آیاتی که دلالت بر انسان شناسی قرآن دارد دانستند. 💠 قرآن حقیقت انسان را به دو بخش مادی و غیر مادی (مجرد یا معنوی یا آخرتی) تقسیم می کند؛ آیت الله تحریری بُعد معنوی انسان را به دو بخش تقسیم نموده و فرمودند؛ ۱) قسمت اول از بُعد معنوی است و مهم ترین رکن این بخش را همان ایمان به غیب خوانند و فرمودند تعالیم ادیان الهی برنامه ی عملی تحقق ایمان و در نهایت رشد بُعد معنوی در انسان است. ایشان ایمان به عالم غیب، قیامت، پیامبران، صراط مستقیم و عبودیت و حکومت اسلامی را از جمله ساخت های مهم ایمان خوانند ۲) و معتقد بودند قسمت دوم از بعد معنوی انسان اقدام هایی است که باور های معنوی را محقق می کنند. ایشان فرمودند با این نگاه، و احکام واجب و حرامِ بیان شده در شریعت همان برنامه ی «عمل صالحی» است که موجب تحقق ایمان در انسان میشود. آیت الله تحریری از آثار مثبت و منفی تحقق ایمان سخن گفتند و فرمودند اگر ایمان و عمل صالح با یکدیگر همراه شوند می توان از خسران جلو گیری کرد و به دست پیدا کرد. - ادامه دارد... 🖋تقریر از محمد متشکر آرانی @Hoviat_howze