🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرمقام ⬅️ مقام معظم رهبری : جهادتبیین:روحانی حسینی 5️⃣ قسمت پنجم جواب قبلی: هر کاری که به نحوی در عقد قرض ربوی يا در انجام و تکميل آن و يا در تحصيل و دريافت ربا از قرض گيرنده دخيل باشد، شرعاً حرام است و انجام دهنده آن کار مستحق دريافت اجرت نيست. س 1778: بيشتر مسلمانان به دليل نداشتن سرمايه مجبور به گرفتن سرمايه از کفّار می‏شوند که مستلزم پرداخت ربا می‏باشد، دريافت قرض ربوی از کفّار يا بانک وابسته به دولت غير اسلامی چه حکمی دارد؟ ج: قرض ربوی از نظر تکليفی، مطلقاً حرام است هرچند از غير مسلمان باشد، ولی اگر فردی چنين قرضی را گرفت، اصل قرض صحيح است. س 1779: شخصی مبلغی را برای مدتی قرض گرفت، به اين شرط که هزينه‏های سفر قرض دهنده مانند سفر حج را بپردازد، آيا اين کار برای آنان جايز است؟ ج: شرط کردن پرداخت هزينه‏های سفر قرض دهنده و امثال آن در ضمن عقد قرض همان شرط دريافت سود و فائده بر قرض است که شرعاً حرام و باطل می‏باشد، ولی اصل قرض صحيح است. س 1780: مؤسسات قرض‏الحسنه هنگام پرداخت وام شرط می‏کنند که اگر گيرنده وام پرداخت دو يا چند قسط را از موعد مقرّر به تأخير بيندازد، صندوق حق خواهد داشت که همه وام را يکجا بگيرد، آيا وام دادن به اين شرط جايز است؟ ج: اشکال ندارد. س 1781: يک شرکت تعاونی وجود دارد که اعضای آن مبلغی را به عنوان سرمايه آن می‏پردازند و شرکت هم مبادرت به پرداخت وام به اعضا می‏کند و از آنان هيچگونه سود يا اجرتی نمی‏گيرد و هدف آن هم کمک و ياری است، اين کاری که اعضا به قصد صله رحم و ياری رساندن انجام می‏دهند، چه حکمی دارد؟ ج: در جواز و رجحان تعاون و مشارکت برای تأمين وام مؤمنين ترديدی وجود ندارد، هرچند به صورتی باشد که در سؤال توضيح داده شده است، ولی اگر پرداخت پول به شرکت به عنوان قرضی باشد که مشروط به پرداخت وام در آينده به پرداخت کننده است، اين کار شرعاً جايز نيست هرچند اصل قرض از نظرحکم وضعی صحيح است. ادامه دارد ╭••┅───••───┅••╮   🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷 ╰••┅───••───┅••╯