احکام فقهی و فتاوای جدید مقام معظم رهبری : جهادتبیین :روحانی حسینی 21. با توجه به اقبال زیاد مؤمنین به نماز عید سعید فطر و علاقه به شرکت در آن و سهولت دسترسی مردم به مساجد محل سکونت خود، نظر حضرتعالی درباره برگزاری این نماز با فضیلت در مساجد و محلات چیست؟ پاسخ: مانعی ندارد. 22. عدم تبعیت مأموم از امام جماعت چه حکمی دارد؟ پاسخ: تکلیفاً حرام نیست ولی دارای اثر وضعی است و سبب بطلان جماعت او می شود. روزه 23. روزه حرجی باطل است. 24. سؤال: اگر قائل به اثبات اول ماه به حکم حاکم شدیم آیا تحقق آن نیاز به الفاظ خاصی دارد؟ پاسخ: اگر در مقام ابراز نظر گفته شود فردا عید است کفایت می‌کند و لازم نیست گفته شود معظم له حکم کردند. 25. سؤال: آیا برای آنان که حکم حاکم را قبول دارند ولی چشم مسلح را قبول ندارند، حکم حاکمی که بر مبنای پذیرش چشم مسلح در رؤیت هلال باشد نافذ است؟ پاسخ: بلی. 26. بنده پارسال به علت بیماری روزه نگرفتم بعد از ماه رمضان خوب شدم اما متاسفانه روزه‌ها را قضا نکردم. با توجه به اینکه من کفاره تاخیر را چند روز قبل از شروع ماه رمضان پرداخت کردم آیا صحیح است؟ پاسخ: مجزی نیست و باید دوباره پرداخت شود. 27. فرد بیماری که نمی تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامه‌دار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملا مأیوس است آیا می‌تواند پس از ماه مبارک کفاره سی روزه خود را پرداخت نماید یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر نماید؟ پاسخ: باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده صبر کند. 28. شخصی در ماه مبارک رمضان به خاطر خوف از ضرر روزه نگرفته و تا ماه رمضان آینده این خوف ادامه پیدا می‌کند به همین خاطر روزه را قضا نمی‌کند و کفاره آن را می‌دهد. لیکن بعدا معلوم می‌شود روزه برای او ضرر نداشته و او خیال میکرده ضرر دارد آیا باید روزه‌ها را قضا کند؟ پاسخ: خوف ضرر تمام الموضوع برای افطار است لذا در فرض مذکور قضا ندارد. نماز و روزه مسافر 29. سؤال: کسی که یکی دو سال برای کار به شهری می‌رود و در آن مدت همان جا ساکن می‌شود لیکن وی به طور مدام آخر هر هفته از آنجا به وطن خود که بیش از 8 فرسخ است رفت و آمد می‌کند. حکم نماز او در بین راه چیست؟ پاسخ: وظیفه‌اش تمام است. 30. سؤال: روزه‌ى مسافرى که صبح به مقدار مسافت شرعى از وطن خود دور مى‌شود، اگر قبل از ظهر برگشت ولى شک دارد که به اذان ظهر رسيده يا نه، چه حکمی دارد؟ پاسخ: صحیح نیست. خمس و زکات و کفاره 31. پولی که مستأجر ناچار است برای اجارهٔ خانه به موجر قرض (رهن) دهد، در صورتی که توان پرداخت اجاره کامل را نداشته باشد یا موجر نمی‌پذیرد، به مقداری که برای اجاره مسکن مطابق شأن، باید طبق قرارداد اجاره به موجر قرض بدهد، خمس تعلق نمی‌گیرد و احکام مؤونه را دارد. 32. پس انداز مقداری پول برای پیش‌آمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس، مقدار باقیمانده کفایت نمی‌کند و نگرانی شخص برطرف نمی‌شود خمس ندارد؛ هر چند احتیاط این است که پس از رفع نگرانی (با حصول درآمد جدید) خمس مقداری که مصرف نشده پرداخت شود. 33. پرداخت خمس هر چند بدون قصد قربت باشد موجب برائت ذمه مکلف می‌شود. 34. در صورتی که پس از پایان سال خمسی و حصول اولین درآمد در سال جدید، فاصله زمانی واقع شود می‌تواند مبدا سال خمسی جدید را از تاریخ حصول اولین درآمد قرار دهد. 35. کودکان نیز مثل سایر افراد اگر منافع کسب داشته باشند و در مؤونه آنان مصرف نشود خمس به آن تعلق می‌گیرد و ولیّ شرعی آنها می‌تواند آن را بپردازد. 36. مجنون اگر عايداتی دارد در صورتی که در مؤونه او مصرف نشود متعلق خمس است و قیم شرعی او می تواند آن را بپردازد. 37. محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به مرحله‌ای که مقصود کشاورز است (مثلاً هدف کشاورز از کاشت درخت انگور، برداشت انگور باشد نه غوره)، اگر به نحوی باشد که بر آن صدق ربح کند (یعنی ارزش مالی داشته باشد) در پایان سال خمسی متعلق خمس است و همینطور است نظایر دیگر این مسأله از قبیل ساختمان نیمه کاره‌ای که به قصد تکمیل و فروش در حال ساخت است. 38. سؤال: اگر شخصی پولی را در لای کتابش پیدا کند و دچار تردید شود که آیا از درآمد سال قبل است که باید فوراً خمس آن داده شود و یا از درآمد سال جدید است که تا پایان سال خمسی مهلت دارد صرف در مؤونه کند، حکم آن چیست؟ پاسخ: جزء درآمد سال جدید محسوب می شود. ╭••┅───••───┅••╮   🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷 ╰••┅───••───┅••╯