🔴 مبارزه با کرونا بوسیله واکسن، مشابه جنگ احد در خارج شهر ✍روح الله دشتی مبارزه با کرونا بوسیله واکسن ،در عین حال که روشی غلط است اما وظیفه شرعی است که امام جامعه به تبع اکثریت پذیرفته اند و‌حتی خود نیز پیشگام در این عرصه بوده اند و این نظیر پذیرش پیامبر بود در جنگ احد که به تبع اکثریت اصحاب که بجای جنگ در داخل شهر که نظر حضرت بود به خارج شهر بروند و البته خسارتهای بسیاری به دنبال داشت و تقریبا تا شکست نهایی یاران پیامبر و شهادت یارانی ماننده حمزه سیدالشهداء پیش رفت و‌نهایتا به مدد الهی ورق برگشت... در تبیین این مبنا به یک قطعه از یک مقاله حوزوی توجه فرمایید : برگرفته از مقاله ی: موازنه مقبوليت و مشروعيت از ديدگاه سيد محمد باقر صدر منبع👇🏻 https://web.archive.org/web/20070904045125/http://ali.mamouri.com/1386/04/04/p_1.html به خط آخر توجه ویژه شود.👇🏻 مرحله اندماج خلافت و نظارت: نبوّت پديده‏اى ربّانى است كه به منظور تغيير جامعه بشرى و آماده سازى آن براى ايفاى نقش خلافت از سوى خداوند قرار داده شده است. در اين مرحله، ضرورت اقتضا مى‏كند پيامبر هر دو نقش خلافت و نظارت را برعهده گرفته و انقلاب عليه قيد و بندهاى جاهلى را به سرانجام رساند. (25) بر همين اساس پيامبر الزاماً بايد معصوم باشد؛ زيرا خود در عين حال كه خليفه خداوند بر زمين است؛ ناظر بر روند خلافت نيز مى‏باشد. البته در مرحله مزبور، خلافت عمومى انسانها از جهت نظرى و تئوريك، ثابت و برقرار است؛ ليكن به طور كامل به فعليت نرسيده و در نتيجه پيامبر مسؤوليت ارتقاى سطح عمومى مردم را نيز به منظور آمادگى براى منصب خلافت بر عهده دارد. بر همين اساس خداوند، مشورت با مردم را بر پيامبر خود واجب ساخته است (26) تا به تدريج احساس مسؤوليت ميان آنان شكوفا شود و سرانجام خود نقش خلافت را به طور كامل برعهده گيرند. تأكيد خداوند و پيامبر و امامان بر بيعت نيز بر همين پايه استوار است. ملّت با انجام بيعت در تشكيل نظام سياسى جامعه، سهيم شده و خود سرنوشت خويش را تعيين مى‏كند. اين پروسه شبه دموكراتيك موجب بارورى شخصيت جمعى مردم شده و آنها را بدون هيچ جبر و تحميلى، موظف به محافظت از حكومت مى‏كند. (27) خداوند سبحان در بيان احكام حكومتى معمولاً عموم جامعه را مورد خطاب قرار مى‏دهد تا بدين وسيله، مشاركت مردمى را بارور سازد. (28) پيامبر اعظم “صلى الله وعليه وآله وسلم” در موارد متعددى به آراء عمومى مردم مراجعه كرده و حتى گاه به دليل اكثريت آرا، برخلاف نظر خويش عمل كرده‏ اند. (29)(20) پ ن : همچنین به جنگ فرستادن برخی اصحاب( اولی و دومی)به‌عنوان فرمانده در جنگ خیبر و ذات السلاسل، و شکست خوردن آنها و سپس فرستادن حضرت علی ع هزینه جانی و مالی داشت اما به واسطه مقبولیت آنها و درس عبرتی که برای مردم بود، ارزش این هزینه را داشت! به عبارت دیگر : واگذاری خلافت خداوند از رهبر جامعه به مردم، نیازمندی درس هایی است. و این درس ها هزینه هایی دارد. در جنگ های بسیاری با آنکه پیامبر ص می دانستند که برخی اصحاب توانایی پیروزی ندارند و شکست خواهند خورد، اما به جهت مقبولیت آنها نزد مردم در واقع ، تصمیم مردم را معیار عمل قرار داد. گرچه این کار هزینه های مالی و جانی بسیاری داشته باشد اما ارزش رشد جامعه را دارد. لذا بعد از اینکه افکار عمومی پذیرفت که باید انتخاب را نه بر اساس محبوبیت اجتماعی بلکه بر اساس شایستگی ها انجام دهد، ایشان حضرت علی ع را به جنگ فرستادند. و این‌حادثه بعد از نزول آیه : «یاأیهاالنبی جاهدالکفار والمنافقین» بود که علامه طباطبایی و آیةالله جوادی آملی ذیل آن میفرمایند: راه مبارزه با منافقین تبیین است و تبیین لسانی اگر نتیجه نداد گام دوم در مبارزه ، میدان دادن به منافقین است تا مردم آنان را تجربه کنند و در عمل بشناسند. 🆔@Howzehenghelabi