✅
عدالتخواهی علیه شکاف طبقاتی در گام دوم انقلاب!
🔹 باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربهای به عدالت نزند،
طبقات مظلوم را پایمال نکند. امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً اینجوری نیست.
📌
۶ شهریور ۱۴۰۰
🔹
امیرالمؤمنین در خطبهی شقشقیّه، یکی از دلایل قبول حکومت را این قرار داد: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی
خدای متعال این پیمان را از علما گرفته که به شکاف اجتماعی، به فاصلههای اجتماعی تن ندهند و قبول نکنند فاصلههای اجتماعی را که یکی از سیری مُشرف به موت بشود، یکی از گرسنگی.
🔹 اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژهخواری است..
ضدّ تحجّر؛ افکار عقبماندهی قدیمیِ این جوری را وارد میدان زندگی کردن، از فکر نو اسلامی و فکر نو امام بزرگوار فاصله گرفتن. اسلام، ضدّ اشرافیگری است؛ اسلام طرفدار محرومان است. اسلام ضدّ اختلاف طبقاتی است، ضدّ فاصلههای فقیر و غنی است.
📌 ۱۴
خرداد ۱۴۰۰
🔹 در درجهی اوّل، مسئلهی معیشت طبقات فقیر است،
ما در این زمینه عقبماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی هست.
🔹 این که ما امروز هستیم باب شأن انقلاب نیست؛ ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم.
شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود در کشور؛ این وظیفهی ما است، این کار ما است، بایستی انجامش بدهیم.
🔹
امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصلهی طبقاتی حسّاستر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشاندهندهی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض میکنند.. آنجایی که حرکت به سمت کمک به مردم ضعیف باشد، ایجاد عدالت و استقرار عدالت باشد، مردم طرفداری و حمایت نشان میدهند؛ این خیلی مهم است و نشاندهندهی گرایش مردم است؛
همین را باید تقویت کرد.
📌 ۲۹
بهمن ۱۳۹۹
🔹 بشر با این همه پیشرفتهای علمیِ حیرتآور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده،
احساس خوشبختی نمیکند؛ بشریّت دچار
فقر است، دچار
بیماری است، دچار
فحشا و گناه است، دچار
بیعدالتی است، دچار
نابرابری است، دچار
شکاف طبقاتی بسیار وسیع است.
📌 ۲۱
فروردین ۱۳۹۹
🔹 نگاه نظام
اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتهای مادّی و سیستمهای مادّی -چه..
سرمایهداری و تحت عنوان لیبرالیستی.. چه..
مارکسیستی و نظام سوسیالیستی..- تفاوت دارد. در نظام اسلامی،
تولید ثروت ملّی یک ارزش است، توزیع ثروت ملّی به نحو عادلانه هم یک ارزش است.
🔹
در اسلام، مساوات به آن معنای سوسیالیستیاش اصلاً معنی ندارد، امّا برخورداری عمومی چرا؛ عموم باید برخوردار باشند.. اسلام معتقد است به تولید ثروت ملّی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه.
🔹 البتّه
در جامعه، یک عدّهای بیشتر دارند، یک عدّهای کمتر دارند؛ این اشکالی ندارد؛ منتها منابع عمومی بایستی عادلانه توزیع بشود؛ این نگاه اسلام به ثروت است. طبعاً در نظام اسلامی، شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درّههای طبقاتی دیگر تحقّق پیدا نمیکند؛ تفاوت هست، امّا آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.
📌
۲۸ آبان ۱۳۹۸
🔹
عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمهای مقدّس در همهی زمانها و سرزمینها است و بهصورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّعصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی بهصورت نسبی، همه جا و همه وقت
ممکن و فریضهای بر عهدهی همه به ویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است..
🔹
اینجانب به جوانان عزیزی که آیندهی کشور، چشمانتظار آنها است صریحاً میگویم آنچه تا کنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان بهطور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
🔹 در جمهوری اسلامی کسب ثروت نهتنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، به شدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، بههیچرو مورد قبول نیست.
📌 ۲۲
بهمن ۱۳۹۷؛ بیانیه گام دوم انقلاب
#عدالت
✅
علوم اجتماعی اسلامی
✅ @iisociology