📍تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در صفبندیهای سیاسی
💠سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/2
🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث حكومت اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد.
🔸آن روز كه اين بحث مطرح شد، مبارزان ايرانى از نظر اهداف و آرمان چند دسته بودند:
🔹1. سلطنتطلبانى كه مىخواستند «شاه سلطنت كند، نه حكومت» و اجراى قانون اساسى، آزادى انتخابات و آزادى قلم و بيان از آرمانهاى نهايى آنان به شمار مىرفت.
🔸2. گروههايى كه داراى انديشههاى ماترياليستى و ماركسيستى بودند و جامعه بىطبقه را از آرمانهاى خود مىشمردند و رژيمهاى شوروى و چين الگوى حكومتى بود كه آنان دنبال استقرار آن در ايران بودند.
🔹3. جاهطلبانى كه با رژيم شاه بر سر قدرت دعوا داشتند و موضعگيرىهاى آنان بر پايه جنگ قدرت بود.
🔸4. ناراضىهايى كه براى به دست آوردن كار، نان، مسكن، شغل و پست به فعاليتهاى سياسى كشيده شده بودند.
🔹5. نيروهايى كه روى اهداف دينى و اعتقادى با رژيم شاه سرناسازگارى داشتند. اين عناصر از نظر ايده و انگيزه چند دسته بودند:
🔸الف) كسانى كه اختلافشان با رژيم شاه ريشهاى و مبنايى نبود. از رواج فساد و فحشا، بىحجابى، شرابفروشى، برپاشدن عشرتكدهها و مراكز فساد رنج مىبردند و از ظلمها و بىعدالتىها انتقاد مىكردند و اگر شاه دولتى را بر سر كار مىآورد كه به اينگونه مفاسد اجتماعى پايان مىداد و حقوق مردم را رعايت مىكرد، سرجاى خود مىنشستند و به اعتراض و انتقاد پايان مىدادند و اصولاً روى سخنان آنان با دولتها بود و با شخص شاه سخنى نداشتند.
🔹ب) عناصرى كه افزون بر آنچه در بند الف آمد، در مورد سلطه بيگانگان بر ايران، ارتباط رژيم شاه با اشغالگران فلسطين، تصويب و اجراى قوانين خلاف اسلام و رخنه و نفوذ عوامل صهيونيستى مانند «بهايىها» در پستهاى كليدى كشور نيز انتقاد داشتند و گاهى با قلم و با بيان به پرخاشگرى و افشاگرى دست مىزدند، با اين وجود با اساس نظام به مخالفت برنمىخاستند.
🔸ج) مقاماتى كه نسبت به شخص شاه و دودمان پهلوى ذهنيت داشتند، رژيم شاه را بهحق دستنشانده بيگانگان مىدانستند و حاكميت شاه را براى اسلام و استقلال ايران خطرناک و زيانبار ارزيابى مىكردند و اگر از سوى صاحبمنصبان ارتش و يا برخى از رجال سياسى كودتايى در ايران روى مىداد و رژيم شاه واژگون مىشد، بىترديد با پشتيبانى آنان روبهرو مىشد البته به اين شرط كه رژيم جديد به قوانين اسلام و قانون اساسى پايبند مىبود و به حقوق مردم احترام مىگذاشت.
🔹د) كسانى كه افزون بر واژگونى رژيم شاه، خواهان اجراى قوانين اسلام بودند، خواه زير نام «حكومت اسلامى» يا حكومت مردمى و ملى.
🔸ه) مقاماتى كه نظام شاهنشاهى را ضداسلامى مىدانستند و رسماً هوادار تشكيل حكومت اسلامى بودند؛ البته دارندگان اين انديشه و تز در آن روز محدود بودند.
🔹واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمىدانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مىباشد و چه مىخواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند كاپيتولاسيون و قطع رابطه با رژيم صهيونيستى و... خواستههاى امام تأمين مىشود و مبارزه پايان مىپذيرد، شمارى نيز مىپنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است.
🔸طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پردههاى ابهام را كنار زد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712)
#دروس_ولایتفقیه
🇮🇷
@IRANeMOASER