✳️چکیده فصل دوم اهتمام فصل حاضر بر بازشناسی مؤلفه های اصلی فلسفۀ سیاسی امام خمینی (ره) بود. نظام های سیاسی را می توان به سه نوع تصور کرد: نظام های فاقد رضایت الهی و مردمی؛ نظام های مقید به رضایت اکثریت مردم (عدم تقید به رضایت الهی یا تقید به عدم رضایت الهی)؛ و نظام های مقید به رضایت الهی و رضایت مردم. در این میان، نظام اسلامی و قرآنی تنها نظامی است که از مشروعیت الهی و بیعت برخوردار است. با توجه به آنچه گفته شد، هدف نظام سیاسی اسلامی نیز متفاوت با دیگر نظام هاست. 💠چکیده فصل سوم در این فصل تلاش شد بّعد سیاسی اخلاق اسلام، مبتنی بر راهبرد برادری تبیین شود. ترسیم ابعاد سیاسی – اعتقادی اسلام را فلسفه و کلام و عرفان سیاسی، و بّعد فقهی اسلام را فقه سیاسی بر عهده دارد. با توجه به سیمای ترسیم شده از فضایل و رذایل در مکتب که رهبران ارائه می کنند، نظام سیاسی، سیاست های اخلاقی و تربیتی خاصی را پیگیری می کند. بر این اساس، نظام سیاسی ممکن است فضیلت محور و یا رذیلت محور باشد. کارویژۀ نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی (ره)، بسط فضایل و مبارزه با رذایل برای تحقق و تحکیم برادری بین آحاد جامعه است تا جامعه به صورت یک پیکر در آید. ✳️چکیده فصل چهارم امام خمینی (ره) ولایت فقیه را برای کسی که اندک آشنایی با اسلام داشته باشد بدیهی می داند؛ چون فرد درمی یابد که قانون بدون مجری رها نشده، قانون به مجری نیاز دارد که پس از پیامبر و امام معصوم، همان ولی فقیه است. به نظر می رسد مهمترین مؤلفۀ فقه سیاسی امام خمینی (ره) که به فلسفۀ سیاسی و اخلاق سیاسی ایشان تحقق عینی می بخشد، ولایت فقیه است.