💠گزارش پیش اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت دوم 💠بررسی ۲۲۵ مدخل و ۱۷ کتاب   ⏺در ادامه عباس مصلایی‌پور به عنوان ناقد گفت: ارائه‌دهنده بحث ۲۲۵ مدخل را بررسی کرده است؛ پیشینه بحث را به خوبی ارائه کرده و ۱۷ کتاب را در این زمنیه معرفی و محاسن و عیوب آن‌ها را بیان کرده است؛ لذا زحمات زیادی برای این کار کشیده‌اند.  ♈️وی با بیان اینکه عنوان این اجلاسیه، نوآوری در بحث وجوه و نظائر است، اضافه کرد: استفاده از روایات شیعه و برخی موارد دیگر جنبه نوآوری ارائه‌دهنده هست، ولی از علوم جدید و علوم دیگر مانند صرف و نحو و یا علوم ۱۵گانه سیوطی هم می‌توان در بحث وجوه استفاده کرد؛ لذا انحصار در هفت مورد دلیلی ندارد، ضمن اینکه مبنای خود را تعریف ابن‌جوزی گرفته‌اید، ولی در واژه «صد» و برخی واژگان دیگر این مورد رعایت نشده است.  ❇️این قرآن‌پژوه اظهار کرد: در صفحه ۳۰۴ کتاب شما کاربردهای صلاة در قرآن به معنای نماز، دعا، رحمت ویژه، کنیسه‌های یهود به کار رفته، ولی همین واژه در آیه ۴۳ نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى...» احتمالاً به معنای مسجد هم هست، ولی چرا استفاده نشده است یا در واژه خیر آن را به معنای مال، آمادگی، اسب و ... گرفته‌اید، ولی یکی از موارد افعل تعیینی است که جا دارد اضافه کنید.   🔽مصلایی‌پور اظهار کرد: مثلاً از واژه اَلٌا و «ان لا» یاد شده و آن را جزء وجوه دانسته‌اید که اگر این باب باز شود برای انّما هم می‌توان در برخی موارد، مای کافه بگیریم و در برخی موارد مانند «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ» غلط املایی است، ولی در این اثر بیان نشده است. 📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇 https://eitaa.com/isca24