💠گزارش نشست اخلاق سیاسی قسمت سوم 🔷سیاست الهی و توحیدی به دنبال ارتقاء وجود است ✅وی افزود: مراد ما از اخلاق و سیاست، اخلاق و سیاست متعالیه توحیدی است؛ سیاست الهی و توحیدی به دنبال ارتقاء وجود است چون هم جهانیان را به توحید دعوت می‌کند و هم جمع عرفان و برهان و قرآن است. ارتقاء یعنی به بعد ملکوتی و جبروتی و عالم غیب توجه بیشتری داشته باشیم؛ وقتی به قرب الهی تعبیر می‌کنیم مراد فراتر رفتن از عالم ملک به ملکوت است ولی سیاست دانی که اصالت را به دنیا می‌دهد اخلاق متناسب با آن را هم گسترش می‌دهد. 🔷لکزایی تصریح کرد: دولت (به مفهوم عام) فقط با رهبری خوب تعریف نمی‌شود حتی کسانی که خوب هستند (همانند جنگ احد) گاهی گرفتار آسیب‌های مادی گرایی و هوای نفس می‌شوند همان طور که عده‌ای در جنگ اجد محل ماموریت خود را برای غنیمت ترک کردند؛ بنابراین با اینکه باید فضیلت‌ها را دنبال کنیم ولی نمی‌توانیم تصور کنیم که جامعه بدون افرادی خواهد بود که گریزی از اخلاق نداشته باشند. 💠وی تصریح کرد: نظام اگر بخواهد اخلاقی باشد باید همه اجزای آن اخلاقی باشند، مجلس باید اخلاقی باشد، قوه مجریه باید مقید به اخلاق باشد و بخش‌های دیگر مانند وزارتخانه ها و ... هم اخلاقی باشند تا اخلاق در جامعه رواج یابد. 🔷لکزایی با بیان اینکه مردم وارد ادارات می‌شوند وقتی ببینند اگر صداقت داشته باشند کارشان بهتر راه می‌افتد تا اینکه دروغ بگویند یا برعکس اگر پارتی داشته باشد زودتر به اهدافشان می رسد یا برعکس مطمئناً در ترویج اخلاق مؤثر است اظهار کرد: اخلاقی بودن باید به صرفه برای افراد باشد و افراد بدانند اگر مثلاً رشوه بدهند و دروغ بگویند کارشان با مشکل مواجه می‌شود نه اینکه زودتر به هدف می رسند. ♈️وی تأکید کرد: مباحث اخلاق کاربردی در دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده و الان دنبال مصرف‌کننده هستیم و این مسئله باید به مطالبه عمومی تبدیل شود تا رشته‌های مرتبط هم ایجاد شود به عنوان مثال در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اخلاق انتخابات تولید شد تا محور اخلاقِ انتخابات ها باشد ولی بعدها به فراموشی سپرده شد.