🔵به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم سیاسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست دوم رونمایی از اندیشههای تمدنی خانم دکتر مُنی ابوالفضل برگزار شد. در این نشست اندیشههای بنیادین تمدنی، اندیشههای قرآنی ـ تمدنی، اندیشههای سیاسی و بینالمللی، و همینطور اندیشههای مربوط به غربشناسیِ تمدنیِ مُنی ابوالفضل مطرح شده و مورد گفتگو قرار گرفت.
🔶در بخش اندیشههای بنیادین تمدنی، دکتر مختار شیخ حسینی با گزارشی از کتاب الامه القطب پرداخته به تفکیک فردالامه از جماعهالامه پرداختند و فرایند تبدیل «فرد ـ امت» به «امت ـ جماعت» را در اندیشه دکتر مُنی در این کتاب اشاره کردند. دکتر مهدی امیدی هم با ارائه مقالۀ «النظریه الجماعیه المعاصره نحو طرح توحیدی فی اصول التنظیر و دواعی البدیل» به غلبۀ رویکرد سلطه در نظریه اجتماعی از نظر مُنی ابوالفضل پرداختند.
✍در بخش اندیشههای قرآنی، دکتر محسن الویری با گزارشی از مقاله «منی ابوالفضل الباحث السیاسی فی محراب القرآن الکریم شرعه و منهاجا» به طرح روشهای تعامل با منابع نظریهپردازی اسلامی، نظریهپردازی معطوف به روششناسی علوم انسانی از منظر تمدنی، و بحران فکری در میان مسلمانان از دیدگاه خانم ابوالفضل پرداخته و به سئوال فرایند بالندگی علوم سیاسی در پرتو قرآن، و فرایند رفت و برگشت از علوم سیاسی به قرآن و از قرآن به علوم سیاسی را بازگو کردند.
🔶دکتر رسول نوروزی هم در بخش اندیشههای بین المللی ایشان، با توضیحاتی در مورد مقالۀ Squaring the Circle in the Study of the Middle East: Islamic Liberalism Reconsidered (از مُنی ابوالفضل) به نقدهای دکتر مُنی به کتاب Islamic Liberalism)) از بایندر (Binder) پرداختند و این اشکال از دکتر مُنی را برجسته کردند که اساسا برای مطالعه اسلامی نمیتوان از یک عقبۀ تئوریکِ لیبرال استفاده کرده و با رویکردهای سابجکتیو لیبرال به درک ابژههای اسلامی نایل شویم. از این نظر، حرفهای این چنینی و تفسیرهای لیبرال از جهان اسلام، نوعی بدمستی و حاکی از فضای خیالی غرب در مورد دنیای مسلمانان است. در همین محور، جناب آقای سید هادی ساجدی نیز با گزارشی از مقاله «رویه د منی ابوالفضل النقدیه للنظام الدولی و موقع الامه الاسلامیه منه» به طرح جایگاه امت در نظام بین الملل پرداختند و به سه کار عمدۀ مُنی ابوالفضل در بین الملل (طرح معیارگونه، بازتعریف مفاهیم رایج در عرصه بین الملل، و نگرش انتقادی) اشاره کردند.
🔷در قسمت اندیشههای غربشناسی ایشان، سرکار خانم فاطمه عطارد با اشاره به مقاله «الشرق فی قلب الغرب البدیل الثالث» به طرح غرب شناسی منی ابوالفضل و نسبت آن با اندیشههای ابن خلدون و توین بی پرداختند. و سپس دکتر حبیب اله بابائی با طرح مقاله «نقد الاسس المعرفیه للایدئولوجیا الغربیه: عبدالوهاب المسیری و مُنی ابوالفضل نموذجان»، اولا مسیری و منی ابوالفضل را (از نظر نویسندۀ این مقاله، حسان عبدالله حسان) بدیل جریانات پیشین (حرکت العقل الخائف و حرکت التسلیم) دانسته و آن را در راستای جریان تمدنی جدید (به عنوان حرکت سوم) طبقهبندی کردند و سپس نقدهای مشترک مُنی و المسیری از مبانی معرفتی غرب و بنیانهای انسانشناسی در غرب ر ا بیان کردند. مشروح این جلسه در آینده منتشر خواهد شد.