مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی :چرا به امام رضا (ع) عالم آل محمد می‌گویند؟ ✅مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه حضرت امام رضا(ع) سبب شده است تا لقب عالم آل محمد به این امام بزرگوار برسد. ♈️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی، مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت:  ⬅️وجود مبارک امام رضا(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) معروف شده است. حضرت امام رضا(ع) دانش خود را از جدش رسول اکرم(ص) به ارث برده و سرچشمه جوشانی از معرفت و فضیلت بود که تشنگان دانش و کمال از محضرش فیض مى‏‌بردند و با حل مشکلات و معضلات فکری خویش، عطش معرفتی خود را فرو مى‌‏نشاندند. از حضرت امام کاظم(ع) روایت کرده‏‌اند که به فرزندان خویش  می‌‏فرمود: این برادرتان علی بن موسی، عالم آل محمد(ص) است. مسائل دینی را از او بپرسید و آن‌چه به شما مى‌‏گوید نگه‌دارید، زیرا بارها از پدرم جعفر بن محمد شنیدم که مى‏‌فرمود: دانشمند آل محمد در صلب توست ای کاش من او را مى‌‏دیدم. او با حضرت علی(ع) هم نام است. ⏹از امورى که مورخان درباره‌‏اش اتفاق نظر دارند و با مراجعه به منابع معتبر و مستند روشن می‌شود مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه هشتمین امام مى‌‏باشد که حتی مأمون خلیفه عباسی بارها و در فرصت‏‌هاى گوناگون به این واقعیت اعتراف کرده و گفته است: حضرت امام رضا(ع) دانشمندترین و عابدترین مردم روی زمین است. وی به رجاء بن ضحاک گفته بود: او (على بن موسى الرضا(ع)) بهترین و عالم‌‏ترین انسان‏‌هاست. ⬅️در عصرى که خورشید هشتم، جامعه را از فروغ فروزان خویش برخوردار مى‏‌ساخت، کوشش‌‏هاى علمى و فکرى گسترش یافته بود، نقد و بررسى اندیشه‏‌ها، تألیف و تدوین و نگارش علوم و معارف گوناگون رونق فزاینده‌‏اى گرفت. مکاتب و امواج فکری و فلسفی متعددى به‌وجود آمد. کلاس‌‏هاى درس سرشار از استادان و دانش پژوهانى بود که به تدریس و فراگیرى علوم و معارف گوناگون اشتغال داشتند. به موازات این توسعه علمی و فرهنگی امواج تصوف گسترش پیدا کرد، غلو و تفکرات انحرافی نیز چون علف‏‌های هرز و قارچ‌‏هاى سمی در بوستان اندیشه و معرفت روییدند. ❎حجت‌الاسلام شفیعی: امام رضا(ع) در مناظرات  تلاش نمی‌کرد به توجیه دینی بپردازد بلکه به تفسیر و تحلیل دینی می‌پرداخت. در این موقعیت مهم، حضرت امام رضا(ع) دادرس دانشوران و پناه متفکران و اندیشمندان بود. امام با علمای تفسیر و صاحب نظرات حکمت و کلام بحث و مناظره مى‏‌نمود، بر افراط‌گرایان و غالیان و منحرفان خُرده مى‏‌گرفت و افراد متشرع و فقها را مورد تأیید و حمایت قرار مى‌‏داد. قوانین، موازین و مقررات شریعت و مبانى اعتقادى را تبیین و تثبیت مى‌‏کرد. آن حضرت از نظر توجیه و تحلیل و هماهنگى آرا و نظرات نقش محورى و اساسى ایفا مى‏‌فرمود. کانون نشر معارف به آن وجود با برکت اختصاص داشت و آن حضرت محک سنجش اصالت و سلامتى نقطه نظرهاى گوناگون به‌شمار مى‌‏آمد. مجالس و محافلى که در آنها امام رضا(ع) نقش محورى داشت محل رفت و آمد دانش‌پژوهان و مأمن دانشوران بود. بیانات عمیق آن امام همام به جدال‏‌هاى فکرى و نزاع‏‌هاى علمى خاتمه مى‏‌داد. ❎زمانه بسیار حساسى بود و تهاجم فکرى و یورش فرهنگى بسیار خطرناک‌تر از حمله نظامیان و مهاجمان مسلّح جلوه مى‏‌نمود. در همین موقعیت سرنوشت‌ساز حضرت على بن موسى الرضا(ع) به‌ حق رهبر واقعی مردم در تمامى امور و مشکلات بود و از مدینه تا مرو حقایق را آن گونه که بود عرضه فرمود و غوغاى برخورد افکار انحرافى با اندیشه‏‌هاى دینی را خاموش ساخت تا مبادا تیرگى و ضلالت بر درخشندگى دیانت غلبه یابد. مأمون بارها در کاخ خود مجلس مناظره برپا ساخت و دانشمندان برجسته مذاهب مختلف را گردآورد و به بحث واداشت. حضرت در تمامی این جلسه‏‌ها به روشنی و با قاطعیت بر همه حاضران غلبه مى‌‏یافت و با هر کدام با براهین خودشان بحث می‌نمود و استدلال می‌کرد و حقانیت و واقعیت عقاید و معارف اسلامی را بازگو مى‏‌فرمود در این مجالس حاضران، به رغم توانایی علمی و قدرت و تسلط بر بحث‏‌ها، به ناچار تسلیم افکار منطقی و ادله‌‏هاى خردمندانه آن وجود با برکت می‌شدند و چاره‌‏اى جز اعتراف به مقام علمی و کمالات معنوی حضرت رضا(ع) نداشتند. بدون شک این گفتگوها در سرزمین پهناور اسلامی انعکاس وسیعی داشت و در جهت تبلیغ و نشر معارف اسلامی بسیار مؤثر بود. آن حضرت با شـاخص‌ها و مؤلفه‌های برجسـته مناظره‌های خود مانند انصاف‌مـداری، شـاخص‌های منطقی، و آزاداندیشی نمونه‌ای از مناظره و مباحثه علمی مدنظر قرآن ارائه دادند تا برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط شود.