همراهی رفع قیود با محدودیت؛ معنای آزادی در قرآن اولین محدودیت ما که درباره‌ی مباحث آزادی در اسلام حرف میزنیم، این است که میگوئیم در «اسلام»؛ یعنی از اول، چهارچوب درست میکنیم؛ از اول برایش محدوده درست میکنیم. آزادی در اسلام به چه معناست؟این خودش شد محدوده. نه، بحث ما اصلاً این است. در آیه‌ معروف سوره‌ی مبارکه‌ اعراف میفرماید: «الّذین یتّبعون الرّسول النّبیّ الأمّیّ الّذی یجدونه مکتوبا فی التّوراة و الانجیل یأمرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر و یحلّ لهم الطّیّبات و یحرّم علیهم الخبائث و یضع عنهم اصرهم و الأغلال الّتی کانت علیهم» (اعراف، ۱۵۷). ✅ این واضح‌ترین آیه در قرآن برای آزادی است، که «اصر» را برمیدارد. اصر آن طنابهائی است که به پایه‌ خیمه میبندند تا باد آن را نبرد؛ یعنی آن را متصل میکند به زمین.«و لکنّه اخلد الی الأرض»؛(اعراف، ۱۷۶) این اخلاد الی الأرض است. «اواصر» ما آن چیزهائی است که ما را میچسباند به زمین، مانع پروازمان میشود. «غل» هم که غل است دیگر، غل و زنجیر است؛ که پیغمبر آمده است غل و زنجیر را بردارد. در همین آیه، قبل از آنکه «یضع عنهم اصرهم و الأغلال الّتی کانت علیهم» را بگوید، میگوید:«و یحلّ لهم الطّیّبات و یحرّم علیهم الخبائث». خب، حلال و حرام یعنی چه؟حلال و حرام یعنی حد گذاشتن، منع کردن؛ممنوعیت همراهش است. از وجود محدودیت و ممنوعیت در ذهنمان، هنگامی که راجع به آزادی بحث میکنیم، اصلاً ابا نداشته باشیم. بیانات رهبری در چهارمین نشست اندیشه‌های راهبردی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231