...نظر #امام_خميني (ره):
امام (ره) توضيحاتی درباره حديث « كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ » مطرح نموده كه به برخي از آنها اشاره ميشود.
1. مراد رايتي است كه در مقابل رايت حضرت باشد نه رايتي كه دعوت به ايشان و ولايتشان ميكند[12] دليل اين توجيه ذيل روايت مذكور، و روايتي است كه قيد «راية ضلالة» پرچم گمراهي دارد.
2. مراد اين است كه عَلَم مهدي به عنوان مهدويّت بلند كند.[13] چنانكه در طول تاريخ پرچمهاي زيادي به نام مهدي (عج) قيام كردند، ولي گذشت زمان آنها را رسوا نمود. در جاي ديگر ميفرمايد: اينهايي كه ميگويند كه هر عَلَمي بلند بشود، و هر حكومتي، خيال كردند كه هر حكومتي باشد، اين برخلاف فرج است، اينها نميفهمند چي دارند ميگويند... حكومت نبودن يعني اينكه همة مردم به جان هم بريزند، بكشند...، اگر فرض ميكرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار ميزديم، براي اينكه خلاف قرآن است.[14]
3. (ممكن است روايت) راجع به خبرهاي ظهور وليعصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگويد عَلَمهايي كه به عنوان امامت قبل از قيام قائم برپا ميشود باطل است[15] يعني روايت مورد خاص را ميگويد، لذا اطلاق ندارد.[16]
4. احتمال ديگر آنكه از قبيل پيشگويي باشد از اين حكومتهايي كه در جهان تشكيل ميشود تا زمان ظهور كه هيچ كدام به وظيفة خود عمل نميكنند، همينطور هم تاكنون بوده شما چه حكومتي در جهان بعد از حكومت علي بن ابيطالب ـ عليهالسّلام ـ سراغ داريد، كه حكومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغي و برخلاف حق نباشد.[17]
جواب ديگر اين است كه بر فرض روايت طبق ظاهري كه دارد معني شود، باز قابل اعتنا نميباشد، چون در مقابل اين روايات آيات زيادي داريم كه دستور به قيام براي خدا[18]، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهي از منكر و مقابله با طاغوت داده است و همچنين روايات فراواني داريم كه دستور به امر به معروف و نهي از منكر[19] و قيام در راه خدا نموده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتي كه در قرآن و روايات وجود دارد نميتوانند مخصوص زمان خاصي باشد. امام خميني(ره) در اين زمينه ميفرمايد: «ممكن است صدها هزار سال ديگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد و در طول اين مدّت مديد (آيا) احكام اسلام بايد زمين بماند و اجرا نشود و هركه هر كاري خواست بكند؟
(آيا) قوانيني كه پيامبر اسلام، در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقتفرسا كشيد، فقط براي مدّت محدودي بود؟ آيا خداوند اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و (آيا) پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟
منابع جهت مطالعۀ بيشتر:
1. مجلّه انتظار، شمارة 1، سال اوّل، ص 126ـ143.
2. حكومت اسلامي، احمد واعظي، ص 147ـ142.
🔆[ظهور نزدیک است]
@zohoor_nazdik_ast_313