💠
داستان
امام صادق (ع) فرمود: به على (ع) خبر رسيد كه گروهى از مردم براى نماز در مسجد حاضر نمى شوند.اميرالمؤ منين على (ع ) براى مردم سخنرانى كرده و در ضمن آن فرمود: گروهى كه براى نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمى شوند. آنان حق ندارند با ما غذا بخورند و بياشامند و مشورت كنند و با ما ازدواج نمايند و حق ندارند از بيت المال مسلمين استفاده كنند مگر اينكه در نماز جماعت ما حاضر شوند.
نزديك است اگر آنها از كار خود خود دست برندارند فرمان دهم تا خانه هاى آنان را به آتش بسوزانند.
آنگاه امام صادق (ع) فرمود: مسلمانان از خوردن و آشاميدن و ازدواج با آنها خوددارى كردند تا اينكه آنان در نماز جماعت مسلمين حاضر شدند.
🔷
گریز روضه (مناسب فاطمیه)
🔹شاكیان قیامت
در حدیث مىخوانیم كه رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت مسجد به درگاه خداوند از مسلمانان شكایت مىكند و مىگوید: «یا رَبِّ عَطِّلُونِى و ضَیِّعُونِى»؛ خدایا! مرا تعطیل و حقّم را ضایع كردند.
همچنین ، در روایتی مىخوانیم كه روز قیامت اهل بیت پیامبر(علیهمالسلام) به عنوان شكایت مىگویند: «یا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَّدُونَا وَ شَرَّدُونَا»؛ خدایا! ما را كشتند و تبعید و آواره ساختند. ایشان میفرمایند:خدایا! به جاى پذیرفتن رهبرى بر حقّ ما، به سراغ مفسدان و طاغوتها رفتند.
در صحیح بخاری این روایت آمده است: «عن علی بن أبی طالب (صلوات الله تعالی علیه) قال: أنا اول من یجثو بین یدی الله للخصوصة» من نخستین کسی هستم که در پیشگاه خدا برای شکایت و مرافعه زانو میزنم.
این هیئت و شکل نشستن اوج مظلومیت و خواهش و تمناست ، تمنا برای تظلم و احقاق حق.
یعنی حضرت، اولین مظلوم است که از زبان همة مظلومین طول تاریخ در پیشگاه خدا مرافعه میکند.. اولین زبان که به او اذن رفع شکوی و رفع خصومت داده میشود زبان علی بن أبی طالب (ع) است. این مطلب را صحیح بخاری نقل میکند. من این روایت را در کتب خودمان ندیدم. این مکمل روایتی است که صدوق در خصال نقل میکند. از این دو روایت، این مطلب استفاده میشود که اولین کسی که زبان به شکوی باز میکند و نماینده هم عترت و هم مصحب و هم مسجد است، علی بن أبی طالب (ع) است. او اول زبان به خصومت باز میکند و از مصحف میگوید ، از عترت میگوید و از مسجد میگوید. بعد، رسول خدا (ص) در این موقف، به جای علی بن ابی طالب (ع) مینشیند و میگوید تو کنار برو، من خود، شکایت را به عهده میگیرم. «یجثو بین یدی الله و رسوله للخصومه» بعد، رسول اکرم که این مرافعه را به پیشگاه خدا عرضه میکند ، نوبت به خود خدا میرسد. خدا میفرماید: این شکایت را خود من، اولی هستم که شاکی باشم. خودم این شکایت را انجام خواهم داد. «أنا اولی منک بذلک» این تسلسل شاکیان، تسلسل عجیبی است. یک مشهد و یک منظر عجیبی را این روایت ترسیم میکند.
محتوای شکایت روشن است.
به احتمال زیاد شروع سخن از ظلم به صدیقه طاهره خواهد بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
1. غلامرضا سازگار
2. نهجالفصاحة، حديث 71.
3 – همان
4. ارشاد القلوب، ج 2 ، ص 218.
5- بحارالانوار،ج81،ص4.
6 - وسائل الشيعة، جلد 3.
7 - ثواب الاعمال
8 - سفينة البحار
9- كنزالعرفان، جلد 1
10 - سفينة البحار، ج1، ص600.
11.همان
12صحيفه نور ج 7 ،ص 127.
13- نهجالفصاحة، ص 204.
14 -همان، ص 440.
15- همان، ص 417.
16.انوار نعمانيّه، ج2، ص341.
17. وسائل الشيعة، ج 5، ص394.
18.- وسائل الشيعة، ج 5، ص394.
19. - بحارالانوار، ج88 ص 13.
20- همان
21.إحياء علوم الدين، غزالي،ج۲ ، ص۷۴
22. تهذیب الاحکام ،ج ۲،ص ۲۶۶
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d