💚ادامه حرف س💚 موضوع : سؤال و درخواست 🔴ذلّت در خواست از دیگری ❄️ ... يكى از اجزاى سلطان، حكيمى را ديد كه از روى آب، برگ هاى تره را كه افتاده بود گرفته مى خورد. به او گفت: اگر خدمت سلطان میکردی احتياج به اين نداشتى. حکیم به او گفت: تو نيز اگر اكتفا به اين می‌نمودی احتياج به خدمت سلطان نداشتى. ✅ گفته اند: «العبد حرٌ إن قنِع والحرّ عبد إن قنَع». يعنى: بنده، آزاد است اگر قناعت كند، و آزاد، بنده است اگر سؤال كند؛ چون قنع اوّل، به كسر نون است؛ به معنى قناعت است؛ و قنع دوم، به فتح نون است؛ به معنى سؤال است؛ چنانچه قانع در آيه شريفه «و اطعمو القانع والمعترّ»، به معنى سائل است. ✅ افلاطون گويد: «احسان كردن تو بر شخص آزاد، او را تحريك بر مكافات می‌کند و امّا احسان كردن بر شخص پست، او را وادار بر معاودت سؤال مینماید.» وجه آن هم معلوم است؛ چون احسان، طوقى می‌شود بر گردن طرف. پس، شخص آزاد می‌خواهد با مكافات كردن احسان، طوق را از گردن خود بيرون كند؛ امّا شخص پست، ذلّت اين طوق را نمی فهمد پس، هر چه طوق عبوديّت بر گردنش بگذارى، باز طوق ديگر می‌خواهد. ✅ اينكه سؤال، سائل را در قيد بندگى و ذلّت می‌آورد اختصاص به سؤال مال ندارد؛ و سؤال علم و دانش نيز همينطور است. منتها، مطلب اين است كه شرافت علم، اين ذلّت و بندگى را عين عزّت و آزادى قرار داده. اين سائل را گداى كوى سعادت می‌گویند. 📚 الکلام یجر الکلام، تألیف مرحوم سیداحمد شبیری زنجانی. @anhar1