بسم الله الرحمن الرحیم
🖌
در مورد ضرورت حجاب به جامعه چه باید گفت؟! (قسمت دوم)
📌 در صورتی که قسمت اول یادداشت را مطالعه نکردهاید، لطفا برای مطالعه آن،
اینجا کلیک کنید.
در ادامه یادداشت قبلی، رویکرد دوم یعنی
رویکرد تبشیری در مسئله حجاب را با سه مقدمه خدمت عزیزان شرح میدهم:
🔸 اول، خداوند در قرآن کریم در آیه 45 سوره مبارکه احزاب خطاب به رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: «یا أَیهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً»؛ یعنی اى پيامبر! ما تو را فرستاديم تا گواه و مژدهدهنده و بيمدهنده باشى. مسئله تبشیر، به معنی دادن خبر مسرت بخش و مژده دادن، جزئی از مأموریت پیامبر و همانگونه که در قسمت قبلی یادداشت عرض کردیم، بعکس مسئله انذار که مخاطب عمومی داشت، تنها مختص مومنین است.
تبشیر، یعنی به مومنین بگوییم که عمل آنها بر اساس سنتها و وعدههای الهی، دارای چه آثار و برکات دنیوی و اخروی میباشد و برای آنها چه ثمره گوارا و اجر و پاداشی در دو جهان دارد. این مهم باعث میشود تا افرادی که به عمل صالح میپردازند قوت قلب بیشتری یافته و عزم آنها در انجام حسنات و خیرات آسیب نپذیرفته و در برابر طعنهها و سرزنشها و ملامتهای احتمالی سست نگردند.
🔸 دوم، در باب رعایت مسئله حجاب و آثار و برکات آن برای بانوان محجبه، آیات و روایات بسیاری وجود دارد که برای زنان مومن و متدین، تحمل سختیهای محتمل در این راه را بنا به فرموده معصومین به شیرینی بیمثالی تبدیل میکند. مانند روایتی از رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) که اجر زنی که رعایت حجاب و عفاف نموده و در حفظ پاکدامنی خویش استقامت بورزد را برابر با اجر شهید فی سبیل الله معرفی میکند.
البته در این بین بایستی توجه داشت که ضمن بیانی مستند و دقیق، باید به ابعاد مختلف مسئله عفاف و حجاب نیز اشاره نمود تا کسی به اشتباه نیفتد که صِرفِ مثلا چادر به سر کردن یا پوشیدگی کامل، بدون رعایت سایر جنبهها و ملاکها، چنین اجر و پاداشی را خواهد داشت؛ این تبیین بایستی همه مسائل مرتبط با موضوع اعم از مسئله عفاف، برخورد صحیح با نامحرم، شیوه کلام با نامحرم، مسئله زینت و زیور و آرایش، حریم خصوصی و عمومی، اخلاق جنسی، پوشش و غیره را شامل شده و شیوه صحیح رفتار عفیفانه بر اساس احکام و اخلاق اسلامی را برای مخاطب به شکلی دقیق روشن نماید.
🔸 سوم، اما ثمره این کار چیست؟ افراد هر جامعه را در هر موضوع، میتوان به حلقههای یک زنجیر تشبیه نمود که یک طرف آن را افراد موافق و طرف مقابل را طرف مخالف و میانه را باقی مردم تشکیل میدهند؛ هرچه کشش از سمت یک طرف طیف بیشتر باشد باقی زنجیر به همان سمت گرایش پیدا خواهد کرد و حتی سر مخالف را هم از موضع خود جابجا خواهد نمود. فلذا تقویت مسئله عفاف و حجاب در بین بانوان مومن و متدین و رفع خلاءها و نگاهها و رفتارهای بعضا ناهنجار و غلط در بین قلیلی از ایشان، با تثبیت بسیاری و قوت بخشیدن به رفتار عفیفانه عدهای دیگر بیش از گذشته، میتواند سبب ایجاد کشش اجتماعی و تغییر در باقی جامعه شود.
برای درک بهتر این موضوع باید گفت که نگاه جامعه در مسائل دینی به این طیف میباشد؛ اگر متدینین در رعایت تعالیم اسلامی سست عمل کنند، عامه مردم خواهند گفت: اینها که متدینند خودشان شل شدهاند، ما چرا سخت بگیریم؟! اما در نقطه مقابل اگر عمل دینی در این افراد تقویت شود، بنابر روایات، خدا حیایی به آنها خواهد بخشید که عموم مردم با نگاه کردن به آنها حیا نموده و از عمل زشت دوری کنند!
🔹 با این سه مقدمه بایستی عرض کنم
رویکرد تبشیری این است که به انحای مختلف و با شیوهای هنرمندانه، ضمن تقویت ابعاد مختلف مسئله عفاف و حجاب در بین متدینین، به آنها یادآور شویم که اجر و پاداش دنیوی و اخروی در انتظار آنان بوده و آنها با رعایت این مهم در حکم مجاهد فی سبیل الله در کارزار تمدنی میان تمدن رو به افول غرب و تمدن در حال ظهور اسلام میباشند و هر قدم آنها در این مسیر در حکم مقدمهسازی برای ظهور خورشید عظمای ولایت(عجلاللهتعالی فرجه) خواهد بود. به یقین عشق به مولای ما حضرت صاحب الامر(ارواحنا فداه) و شوق به جلب رضای حضرت حق در میان اکثر زنان این سرزمین، با آمیخته شدن بیش از پیش با این نوع از معرفت، سبب ظهور افزونتر از گذشتهی عفاف در بین ایشان میشود.
❗️نکته مهم که در این میان نباید از آن غفلت کرد این است که تخصیص رویکرد تبشیری به متدینین و مومنین، به معنای استغنای آنها از رویکرد انذاری نبوده بلکه مکمل آن خواهد بود. فلذا آنها باید محتوای رویکرد تبشیری را
علاوه بر محتوای رویکرد انذاری دریافت نمایند.
سجاد رستمعلی
مسئول اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
🔺 ادامه دارد... إنشاءالله.
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin