بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 در مورد ضرورت حجاب به جامعه چه باید گفت؟! (قسمت سوم) 📌 در صورتی که قسمت‌های قبلی را مطالعه نکرده‌اید، لطفا برای مطالعه قسمت اول و قسمت دوم کلیک کنید. در ادامه یادداشت، رویکرد سوم یعنی رویکرد عرفانی در مسئله حجاب را با پنج مقدمه خدمت عزیزان شرح می‌دهم: 🔸 اول، امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در خطبه 192 می‌فرماید: ستايش خداوندى را سزاست كه لباس عزّت (شکست ناپذیری) و کبریاء (بزرگى) پوشيد و آن دو را براى خود انتخاب و از ديگر پديده ها باز داشت. آن دو را مرز ميان خود و ديگران قرار داد و آن دو را براى بزرگى و عظمت خويش برگزيد، و لعنت كرد آن كس را كه در آرزوى عزّت و بزرگى با خدا به ستيزه برخيزد. برخی آیات قرآن با این مضمون عبارتند از: 📖 آیه 10 سوره فاطر: هر كه طالب عزت است (بداند كه همانا در همه هستی) تمام عزت برای خداست. 📖 آیه 139 سوره نساء: پس همانا همه‌ی عزت برای خداست. 📖 آیه 37 سوره جاثیه: و کبریاء در آسمان‌ها و زمین تنها از آنِ اوست و اوست که عزیزِ حکیم است. 🔸 دوم، در عرفان اسلامی، همه‌ی عالم، تجلیات اسماءالهی است و هر موجودی، جلوه اسمی یا اسمائی از اسماء خدا؛ فلذا برای هر اسمی از اسماء خدا، ظهوری (موجودی متناظر) در عالم مورد انتظار است. 📖 آیه ۳۱ سوره بقره: و خدا همه اسماء را به آدم آموخت. در این بین اسم «عزت» خدا، اگرچه منحصر در خدا و حرم ممنوعه برای مخلوقات است ولی در طول او و در خواص خدا متجلی گردیده است. 📖 آیه 8 سوره منافقون: عزت برای خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‌فهمند. با اینحال مسئله کبریاء در خواص نیز راه ندارد چنانکه در روایت است، مردی به امام مجتبی(ع) گفت: در تو کِبر وجود دارد. و حضرت در جوابش فرمود: هرگز! کبر فقط برای خداست ولیکن در من عزت وجود دارد. و در روایت از رسول‌الله(ص) است که فرمود: ای علی! خدا تو رو از سه خصلت نهی فرموده است: حسد، حرص و کبر. فلذا کبر ورزیدن از همه حتی خواص درگاه الهی نهی گردیده است. تنها جایی که کبر ورزیدن برای بشر نه تنها منع نشده بلکه توصیه و تکریم گردیده درباره زنان در جامعه در برابر نامحرم است؛ امام علی(ع) در خطبه 234 نهج‌البلاغه می‌فرماید: برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشت ترين اخلاق مردان است. مانند، تكبّر، ترس، بخل؛ هر گاه زنى متكبّر باشد، نامحرم را به حريم خود راه نمى‌دهد و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى كند و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند فاصله مى‌گيرد. فلذا از بین معصومین(ع)، تجلی این اسم از اسماء، تنها در حضرت فاطمه زهرا(س) که سرور و الگوی زنان عالمین است منحصر است. 🔸 سوم، در روایت است که عبدالله بن سلام یهودی درباره مسائلی از رسول‌الله(ص) پرسش می‌کرد؛ پس پرسید: ای محمد! بالای جنت المأوا چیست؟ فرمود: حجاب مجد. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب حمد. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب جبروت. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب عزّ. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب عظمت. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب کبریاء. پرسید: پس بالای آن؟ فرمود: کرسی. همانگونه که در روایت مشهود است حجاب کبریاء، بالاترین حجاب از حُجب الهی است و چون حجاب‌های الهی که همان مخلوقات هستند، مرتبه به مرتبه از جلوی چشم عارف به میزان مَحرم شدنش کنار روند، آخرین حجاب بین خدا و عارف، کبریاء است. 🔸 چهارم، آیه 138 سوره بقره می‌فرماید: رنگ خدایى [بگیرید] و چه رنگی نیکوتر از رنگ خداست؟ رنگ خدایی گرفتن در بیان عرفا یعنی بر اساس تعالیم دین، دل را از زنگار من تهی کردن و چون آینه، اسماء الهی را متجلی نمودن. همچنین خدا که به زنان امر به حجاب در نماز نموده، در آیه 31 سوره اعراف می‌فرماید: ای فرزندان آدم! در هر نماز و سجده‌گاهی خود را زینت کنید. 🔸 پنجم، از امام صادق(ع) روایت است: اى مفضّل! هنگامى كه زنى حجاب خود را برداشته و به آن بی‌حرمتی نماید و پرده عفت خود را بدرد در حالی که خدا، اوامر و حق او را می‌شناسد، حجاب الهى را دریده و پشت خود را شكسته است و همواره عقوبت و عذاب بر آگاهان از زن و مرد، سريع‌‏تر نازل مى‌شود. 🔹 با این پنج مقدمه، رویکرد عرفانی این است که برای زنان و دختران متدین تبیین نماییم که عمل به دستور حجاب نه از باب پلید بودن زن، بلکه بعکس قابل بودن او در به ظهور رساندن جلوه‌ی حجاب کبریایی خدا در مقابل نامحرمان در دنیا، به تأسی از حضرت زهرا(س) است. ❗️همین ویژگی منحصر به فرد در زنان، آنان را محبوب پیامبر رحمت و تکامل‌بخش عالم وجود می‌نماید و همین، دلیلِ حجاب کردنشان در پیشگاه الهی در نماز و برابریِ برداشتن حجابشان پیش نامحرم، با دریدن حجاب خداست. سجاد رستمعلی مسئول اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی 🔺 ادامه دارد... إن‌شاءالله. برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید: https://eitaa.com/jahaadetabin