📍درس خارج فقیه شجاع برای حکم محاربه 🔸آیت الله عباس کعبی اخیراً در جلسه درس خارج خود به بررسی فقهی محاربه وحکم افساد فی الارض پرداخت. 🔻وی با اشاره به تعاریف حق الله و حق الناس گفت: حق‌الناس ۲ بعد عمومی و خصوصی دارد و نسبت به جرائم حق الناس عمومی حتی اگر شاکی وجود نداشته باشد، استیفاء و رسیدگی به آن از وظایف نظام اسلامی است. 🔸نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام نسبت به امنیت و آرامش جامعه اهتمام ویژه ای دارد، ابراز کرد: اسلام برای دفاع عمومی جامعه در مقابل دشمنان بیرونی جهاد را تشریع کرده و در مقابل اخلالگران به امنیت و آرامش جامعه مجازات هایی از جمله مجازات محاربه را در نظر گرفته است. 🔸وی افزود: محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ مشخص است و تعریف دارد و آنچه که بایستی برای قاضی ملاک باشد، قانون مجازات اسلامی است نه بحث‌های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. 🔸آیت الله کعبی با اشاره به حکم محاربه در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمالشان امنیت جامعه را مختل می‌کنند؛ -این اقدامات- حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می‌شوند. 🔸عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی از امام پنجم(ع) و تصریح قانون مجازات ادامه داد: اغتشاشاتی که منجر به اخلال در امنیت عمومی و تخریب اموال عمومی و خصوصی شود حتی اگر منجر به کشتن فردی هم نگردد؛ تصمیم و حکم نهایی با قاضی، حاکم شرع و نظام اسلامی است که می توانند حکم اعدام را بر او جاری کنند. 🔸وی خاطرنشان کرد: براساس روایت امام پنجم(ع) حتی اگر خانواده مقتول محارب را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست. 🔸نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و قانوناً اعدام برشمرد و اذعان کرد: حکم کسانی که در جامعه قمه کشی می کنند، در اتوبان شیشه ماشین‌ها را می شکنند، خیابان را به آتش می کشند، قطعاً حکم محارب است و روایت به صراحت بر اعدام چنین افرادی صحه می گذارد. 🔺جدای از اینکه اقدام آیت‌الله کعبی در بیان همه‌فهم، قانونی و عقلانی "محاربه" از مصادیق جهاد تبیین است اما نباید از شجاعت مثال‌زدنی آیت‌الله کعبی نیز تغافل کنیم. 🔺شجاعتی که از لوازم بروز بصیرت در خواص است و با همین خصیصه است که می‌توان در وقت لازم و علیرغم همه فشارها اما از مردم و اسلام و انقلاب دفاع کرد. 🔺توضیح مفهوم محاربه در درس خارج از سوی آیت‌الله کعبی در حالی است که فضای ذهنی جامعه در فضای مجازی به این توضیح نیاز دارد و انتظار بود که این عضو بصیر مجلس خبرگان رهبری؛ در اقامه استدلال برای مردم تنها نباشد و شاهد برپایی دروس دیگری نیز با پیوست رسانه‌ای در موضوعات مرتبط با مسایل روز کشور باشیم. ✍بعد از حرفهای غلط آقای مقتدایی درباره احکام محارب قوه قضائیه، چندین نفر از بزرگان حوزه مجبور به دفاع از حکم محاربه شدند.