✍شیخ فرهاد فتحی 🔻پاسخ به چند شبهه تکراری ۱ ✔️ چند شبهه تکراری که اخیرا باز یک عده در قالب دیگری بیان میکنند را میخوام جواب بدیم، چون بحث دقیق علمی است لطفا اگر حوصله ندارید نخونید، باید با دقت بخونید متوجه بشید، چون این مطلب چندساعت توضیح میخواد و در رسانه هم نمیشه چندساعت بیای حرف بزنی کسی گوش نمیکنه، شبهه یک کلمه است. میگی اصلا خدا نیست، برای اثباتش باید چندساعت استدلال کنی. پس با صبر و دقت بخوانید یا کلا اگر دغدغه ندارید نخونید. چون برخی درخواست کردند جواب میدم. مسئله اول در مورد تشکیل حکومت توسط فقیه در زمان غیبت است؛ اینجا دو تا نظر هست و هر دو نظر هم بزرگانی از شیعه قائل به اون هستند و بحث علمی است و مثل مسائل فقهی دیگر که اختلاف نظره، اینجا هم اختلاف نظر است، مثلا یک فقیه طبق برداشت خودش از آیات و روایات میگه با غسل جمعه میشه نماز خوند، یک فقیه دیگر میگوید باید وضو هم بگیری و غسل کفایت میکند، هر دو فقیه هستند و عندالله حجتی دارند، مساله تشکیل حکومت هم از مسائل اختلافی بین فقها است، برخی بزرگان میگویند حکومت فقط مختص امام معصوم است و فقیه فقط میتواند قاضی و مرجع تقلید باشد برخی دیگر میگویند میتواند حکومت هم تشکیل بدهد، اختلاف نظر هم بخاطر مبانی علما است، مثلا برخی یک روایت را قبول دارند برخی همان روایت را ضعیف میدانند، هر دو هم از نظر خودشان مستدل است. امام خمینی از علمایی هست که قائل است فقیه میتواند حکومت تشکیل بدهد، کتاب نوشته و دلایلش هم مشخص است، علمای متعدد دیگر هم که کسی در علمیت آنها شکی ندارد، به این نظر قائل هستند، مثلا در علمای معاصر آیت الله فاضل لنکرانی که در مسائل علمی خیلی قوی بودند نظرشان مثل امام است، یا حتی آیت الله سیدمحمد شیرازی بزرگ این شیرازی ها که الان این همه شیطنت میکنند هم میگوید تشکیل حکومت در زمان غیبت از اوجب واجبات است که کلیپش و اسنادش پست قبلی گذاشتیم پس طبق نظر برخی علما که ما هم طبق تحقیق همین نظر را قبول داریم تشکیل حکومت توسط فقیه جایز است و هر وقت امکان تشکیل حکومت باشد این کار را انجام میدهد، حالا یکی میاد میگه فلان آیت الله مخالف انقلاب امام بود، خب چیکار کنیم؟ امام فقیه است او هم فقیه است، اگر فرض محال همه علما هم با حرکت امام مخالف باشند باز از لحاظ شرعی امام باید به حجت خودش عمل کند چون امام مقلد اون عزیزان نیست و خودش فقیه است، مثل این میمونه یک فقیه بگوید با غسل جمعه میتونی نماز بخونی یکی بیاد بگه فلان آیت الله میگه نمیشه، نظر فلان آیت الله برای خودش و مقلدینش حجت است نه فقیه دیگر، پس مقوله تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت توسط فقیه اختلافی است ولی این اختلاف موجب نمیشود امام به حجت خودش عمل نکند، شما قائل نیستی کمک نمیکنی و حکومت تشکیل نمیدی ولی نمیتونی جلوی فقیه دیگر که قائل است را هم بگیری و این را هر بچه طلبه ای میداند که امام موافقین و مخالفینی بین علما داشت و اگر کسی تازه اینا رو فهمیده به نظرم به عقل خودش باید شک کند. مسئله دوم: اینکه برخی میگویند بله تشکیل حکومت اشکالی ندارد ولی سال ۵۷ هنوز زود بود و باید امام صبر میکرد، اینجا دوتا جواب میشه داد؛ ۱. الان که ۴۴ سال گذشته وضعیت بهتر شده؟ امام هزارسالم صبر میکرد وضعیت همینه و هر روز بدتر هم میشه و اگر کسی منتظر باشه که همه چی اوکی باشد تا کاری کند هیچ وقت نباید کاری بکنی، خب میگن انقلاب نمیکرد، بله نظر شما اینه ولی نظر امام به عنوان فقیه این نبود و امام مقلد شما نیست ۲. امام به عنوان فقیه، شرعا باید به تشخیص خودش عمل میکرد و مقلد شما نیست که به تشخیص شما عمل کند و همه آنهایی که به امام اشکال کردند از لحاظ علمی بالاتر از امام نبودند و اتفاقا علمیت امام نسبت به برخی بالاتر هم است. ۳. به نظر ما اگر انقلاب نمیشد هم تشیع در ایران از بین می رفت یا منزوی میشد هم ایران تجزیه میشد که دلالیش را بارها گفتیم نه اینکه امروز ایران مرکز تشیع باشد و امثال شما هم به برکت انقلاب کار دینی بکنید. آرزوی همه ی فقها بود فاطمیه ایجاد کنند ولی ۱۴۰۰ سال نتونستند و این ها در بستر انقلاب اتفاق افتاد، بیشترین زائر اربعین از ایران است، اگر انقلاب نمیشد امروز جمعیت میلیونی عاشق رفتن به اربعین نبودند و صدها کار معنوی دیگر که بعد انقلاب ایجاد شد،پس تشکیل حکومت و زمان انقلاب با تشخیص یک فقیه جامع الشرایط انجام شده است و برای خودش حجت است و اتفاقا کارهای مهمی هم انجام شده است که بارها ذکر کردیم. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب