🌷🌷مبحث ۱۱۸۴ خرداد ۱۴۰۲ شمسی با نام و یاد خدا و عرض سلام🌺💝 سخنانی ارزشمند در باب واژه ای ارزشمند از استاد ارزشمندم ( حضرت علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه) 💠 خداوند متعال در قرآن مجید در دویست و چهل مورد موضوع تقوی را با اشکال مختلف مورد تشویق و دستور جدی و نتائج حیات بخش آنرا تصریح فرموده است . امیر المؤمنین علی علیه السلام در سخنان مبارکش که سید رضی رحمة اللَّه علیه در کتاب نهج البلاغه جمع آوری فرموده در ۷۷ مورد تقوی را مورد توصیه و تأکید قرار داده است . قطعی است که این تشویق و توصیه و تأکید، دلالت واضح دارد بر اهمیت حیاتی تقوی که هر انسان آگاه و خردمند نه تنها ارزش آن را ، بلکه عظمت و ضرورت آن را در درون خود احساس می کند . ❓حال این سئوال مطرح است که تقوی چیست ؟ که هم قرآن در آنهمه آیات و هم سخنان امیرالمؤمنین ‌‌‏(ع) آنقدر مورد تأکید قرار داده است ؟ 👈🏻 تقوی یعنی نگهداری نفس ‌‌‏(ذات ، من ، شخصیت و غیر ‌‌‏ذلک) از انحرافات و خطاهایی که آدمی را به سقوط می کشاند . اگر بخواهیم این تعریف را با یک جمله فنی بگوییم ، بدین شکل در می آید : تقوی عبارتست از صیانت تکاملی ذات در مقابل صیانت برای زندگی مطلوب ذات در صحنه اجتماع. هدف و انگیزه در صیانت دوم همان خود طبیعی است که بر مبنای قوانین طبیعت و قرار دادی برای زندگی معمولی بجریان می افتد و ذات ‌‌‌‏(یا نفس ، من ، ‌‌‌‏شخصیت) انسان را برای تأمین آنها توجیه می نماید . ما برای بحث لازم درباره تقوی ، به اضافه مباحث گذشته مجبوریم چند مسئله مهم را پیرامون عظمت نفس انسانی که تقوی ، صیانت تکاملی آنست مطرح نماییم: 💠 تلازم عرفان انسان و عرفان خدا: این جمله جاودانی من عرف نفسه فقد عرف ربّه ‌‌‌‏(هر کس به خویشتن معرفت پیدا کند به خدا معرفت پیدا می ‌‌‌‏کند) در تفسیر این تلازم ‌‌‌‏(عرفان نفس و عرفان ‌‌‌‏خدا) ، حکماء و عرفاء سخنانی بسیار با اهمیت گفته‌اند . 🔹 ۱ خداوند واحد حقیقی صادر کننده همه کائنات با آن کثرت بیکران است ، نفس آدمی نیز با داشتن وحدت کامل صادر کننده و پذیرنده کثرت بیکران می باشد . 🔸۲ خداوند فوق مادّه و مادّیات است ، نفس آدمی نیز پس از وصول به مرتبه تجرد ، فوق ماده و مادیات قرار می گیرد . 🔹۳ خداوند فوق زمان و حرکت و سکون است ، همچنین نفس آدمی نیز می تواند پس از ورود به مرحله عالی تجرد ، فوق زمان و فراسوی حرکت و سکون قرار بگیرد . 🔸۴ خداوند سبحان کائنات را ابداع و انشاء و ایجاد غیر مسبوق به هستی می نماید . نفس آدمی نیز با انشاء و ابداع تجریدی می تواند حقائقی را بدون سابقه وجود ، ایجاد کند . مانند انشاء اعداد و قضایای ریاضی و خلاقیت‌های هنری و غیر ذلک . 🔹 ۵ خداوند متعال ذات اقدس خود را بدون اینکه نیازی به بر نهادن جز ذات خود داشته باشد ، می‌داند . همانطور که در احتجاج حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با عمران صایی آمده است ، نفس انسانی نیز می تواند از دریافت ذات خود ‌‌‌‏(علم حضوری ) برخوردار باشد . و ده‌ها مورد دیگر از تلازم در معرفت ‌‌‌‏(معرفت نفس و معرفت ‌‌‌‏خدا) وجود دارد که برای محققان آگاه کاملا روشن است. 🌱 علامه محمد تقی جعفری ، تفسیر نهج‌ البلاغه ، خطبه ۱۶۱ 🌷سیروس کامران ماوردیانی گیلانی🌷