🌷🌷مبحث ۱۳۲۱ آذر ۱۴۰۲ شمسی
پناه بر خدا و با عرض سلام💐
🌑وعده عذاب برای خوردن مال یتیم:
رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و حضرت کاظم، امام رضا و امام جواد (ع) :
خوردن مال یتیم را از گناهان کبیره شمردهاند
و از گناهانی است که خداوند وعده آتش بر آن داده
بلکه تصریح به کبیرهبودن آن فرموده:
«انَّ الذینَ یاکلونَ اموالَ الیتامی ظلماً انّما یاکلونَ فی بطونهِم ناراً و سَیصلونَ سَعیراً؛(نساء ۹)
کسانی که اموال یتیمان را به ناحق تصرف میکنند در حقیقت آتش خوردهاند و به زودی به آتش سوزانی میسوزند.»
نظیر این تعبیر در قرآن مجید، تنها در یک مورد دیگر دیده میشود و آن درباره کسانی است که با کتمان حقایق و تحریف آیات الهی، منافعی به دست میآورند درباره آنهامیفرماید:
«ما یاکلونَ فی بطونهِم الاّ النّار؛ [بقره ۱۷۴]
علاوه بر این که آنها در همین جهان در واقع آتش میخورند، بزودی در جهان دیگر داخل در آتش بر افروختهای میشوند که آنها را به شدت میسوزاند.»
از این آیه استفاده میشود که اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود،یک چهره واقعی نیز دارد که در این جهان از نظر ما پنهان است،
اما این چهرهای درونی، در جهان دیگر ظاهر میشوند و مسئله تجسم اعمال را تشکیل میدهند.
قرآن در این آیه میگوید:
«آنها که مال یتیم میخورند گرچه چهره ظاهری عملشان بهرهگیری از غذاهای لذیذ و رنگین است،
اما چهره واقعی این غذاها آتش سوزان است، و همین چهره است که در قیامت آشکار میشود.»
چهره واقعی همیشه تناسب خاصی با کیفیت ظاهری این عمل دارد، همانگونه که خوردن مال یتیم و غصب حقوق او، قلب او را میسوزاند و روح او را آزار میدهد، چهره واقعی این عمل آتش سوزان است.
توجه به این موضوع (چهرههای واقعی اعمال) برای کسانی که ایمان به این حقایق دارند بهترین مانع از انجام کارهای خلاف است،
آیا کسی پیدا میشود که با دست خود پارههای آتش را برداشته و در میان دهان بگذارد و ببلعد؟
همچنین افراد باایمان ممکن نیست مال یتیم را به ناحق بخورند و اگر میبینیم مردان خدا حتی فکر معصیت را به خود راه نمیدادند یک دلیل آن همین بوده که آنها بر اثر قدرت علم و ایمان و پرورشهای اخلاقی واقع اعمال را میدیدند و هرگز فکر انجام کار بد را نمیکردند.
یک کودک نادان و بیاطلاع ممکن است مجذوب جاذبه زیبای یک شعله آتش سوزان شود و دست در آن فرو برد، اما یک انسان فهمیده که سوزندگی آتش را بارها آزموده است کجا ممکن است حتی چنین خیالی بکند؟
احادیث و روایات در نکوهش تجاوز به اموال یتیمان بسیار زیاد و تکاندهنده است و حتی کمترین تعدی به اموال یتیمان مشمول این حکم معرفی شده.
در حدیثی از امام باقر (ع) یا امام صادق نقل شده:
که کسی سؤال کرد این مجازات آتش درباره چه مقدار از غصب مال یتیم است؟ فرمود در برابر دو درهم.[نمونه ج۳ ص۲۸۲ از برهان]
قال علیٌ (ع):
«ان آکِلَ مالِ الیتیمِ سَیُدرِکُهُ و بالُ ذلکَ فی عَقَبِهِ و یلحَقُهُ و بالُ ذلکَ فی الاخرهِ [بحارالانوار ج۷۵ ص۱۳]
خورنده مال یتیم بهطور قطع زود است که وبال کارش در دنیا به اولادش برسد و خودش به سزایش در آخرت میرسد.»
قال رسول الله (ص):
«یُبعثُ اُناسٌ عَن قبورهم یومَ القیامهِ تاججُ افواههم ناراً.»
فقیل: یا رسول الله! مَن هؤُلاءِ؟ قال (ص)
«الذین یاکلون اموال الیتامی ظلماً؛[وسائل الشیعه ج۱۳ ص ۱۸۳]
پیامبر خدا فرموده:
«روز قیامت جمعی محشور میشوند در حالی که شعله آتش از دهان آنها خارج میشود گفتند:
یا رسول الله اینها چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که از روی ستم مال یتیمان را میخورند.»
قال رسول الله (ص):
«لَمّا اسری بی الَی السماءِ رایتُ قوماً یقذَفُ فی اجوافهِمُ النارُ و تُخرُجُ من ادبارهم فَقُلتُ مَن هؤُلاءِ یا جبرئیل فقال هؤلاء الذینَ یاکلونَ اموالَ الیتامی ظُلماً؛
[وسائل الشیعه کتاب التجاره باب ۷۰ ج۱۷ ص ۲۴۸]
در شب معراج، جمعی را دیدم که شکمهایشان از آتش پر بود و از عقب ایشان بیرون میآمد، از جبرئیل پرسیدم اینها چه کسانی هستند؟
گفت: خورندگان مال یتیم به ناحق.»
🌷سیروس کامران ماوردیانی گیلانی🌷