🅾 انتقام به مثل ستم
نه بیشتر!
«بخش دوم»
۱۲ مرداد ۱۴۰۳
✍ علیمحمّد حبیباللهی
▫️بر اساس نقاشی هانسهلباین آلمانی، هیچیک از عمالیق حتی کودکان و حیواناتشان نیز بهعنوان دشمنان قومِیهود، حقحیات ندارند و هرگونه ترحم، مستحق لعنت است. حتی اگر آن رحمکننده، طالوت نجاتدهنده یهودیان باشد.
▫️ حرکت دست سموئیلنبی در نقاشی هانسهلباین، بر قتلعام عمالیق تأکید دارد! آری این انتقام فراتر از ستم، سرلوحهی تعلیمات یهودیانافراطی بوده و شعارشان نیز همان جملهی معروف «یکی بزنی، ده تا میخوری» است.
▫️این درحالی است که مبنای جنگهای صدرِاسلام، همواره مبتنی بر دفاع و در وقتضرورت، انتقام به مثل ستم بوده همانگونه که درسوره نحل، آیه ۱۲۶ می خوانیم؛
وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ
و اگر به شما مسلمانان کسی عقوبت و ستمی رسانید شما باید به قدر آن در مقابل انتقام کشید (نه بیشتر).
▫️کتابِمقدس یهود با تفسیر یهودیان افراطی مشابه تفسیر داعشیها از قرآن، سرشار از خشونت و نفرتپراکنی است و آثار هنریشان نیز برهمین مدعا دلالت دارد.
▫️از زمین تا آسمان فرق است بین هنرمندی که موضوع اثرش، خشونت و بیرحمی به نوعِ بشر بوده و آن هنرمندی که برفرازِ بنای بیتالمقدس، آیاتی از سورهی حضرت مریم سلاماللهعلیها به منظور تأکید بر مشترکاتِدینی و ایجادِصلح با مسیحیان ساکن در آن منطقه می نگارد.