📌متن شبهه👇
#2955
حقیقت نماز
در کلّ قرآن حتّی یک آیه هم نداریم که بگه نماز بخونید
تعجّب کردید؟! بله درسته
👈🏻خدا در موردِ قرآن میفرماید: هر چقدر که میتونید قرآن بخونید :
فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (۲۰ مزمل)
امّا هیچ جا نمیگه نماز بخونید چون نماز اصلاً خوندنی نیست
درباره نماز نمیگه :
اقْرَءُوا الصَّلَاةَ☜ نماز بخوانید
درباره نماز میفرماید :
أَقِیمُوا الصَّلَاةَ☜ نماز را اقامه کنید برپا دارید
هیچ جای قرآن صحبت از «خواندنِ نماز» نیست همه جا صحبت از «اقامهکردن و برپاداشتنِ نماز» هست
این حدیث معروف رو شنیدیم :
الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ
نماز ستونِ دین است
خُب ستون رو که نمیخونند
اصلاً ستون خوندنی نیست
ستون رو برپا میکنند اقامه میکنند پس نماز هم که ستونِ دین هست باید اقامه کنیم
حالا اقامه کردن نماز چطوریه
قرآن در سوره ماعون میفرماید :
أَرَأَیْتَ اَلَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (ماعون ۱)
ایا کسی که دائماً دین و روزِ جزا رو تکذیب میکنه دیدی؟!
کسی که ظاهراً دین داره ولی در واقع دین و خدا و پیغمبر .. همه رو تکذیب میکنه (یُکَذِّبُ بِالدِّینِ)
تا به حال یه همچین فردی رو دیدی؟!
بعد چند ویژگی برای چنین شخصی بیان میکنه :
1⃣ فَذٰلِکَ اَلَّذِی یَدُعُّ اَلْیَتِیمَ
او كسى است كه حواسش به یتیم نیست و یتیم رو به زور از درِ خونش ردّ میکنه و بهش جفا میکنه
خلاصه شده
📌 *پاسخ به شبهه*👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
✅ تفسیر قرآن و روایات مانند هر کار دیگری ، یک کار تخصصی است.
✅هر کسی با هر سلیقه ای نمی تواند وارد میدان تفسیر شود.
✅ از گوینده می پرسم دلیل و پشتوانه ی این تفسیر شما چیست؟
✅ دلی تفسیر کردن ، عرفی تفسیر کردن، بی پشتوانه حرف زدن عملی ناپسند و غیر عقلانی است.
✅ قرآن می فرماید نماز را اقامه کنید،
✅در قرآن کریم برای انجام و برپاداشتن نماز از تعبیرات مختلفی بهره گرفته شده است؛ مانند:
تعبیر به «قضاء نماز»:
"فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِکُمْ"؛[1] هنگامى که نماز را به پایان رساندید، خدا را یاد کنید ایستاده، و نشسته، و در حالى که به پهلو خوابیدهاید.
در این آیهی شریفه مراد از "قضاء نماز"، «نماز قضاء» نبوده، بلکه به معنای به پایان رساندن و فارغ شدن از انجام نماز به عنوان یک عبادت فردی و اجتماعی است.
تعبیر به «قیام برای نماز(با صیغه ثلاثی مجرد)»:
"إِنَّ الْمُنافِقینَ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى یُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلیلاً "؛[2] منافقان میخواهند خدا را فریب دهند، در حالى که او آنها را فریب میدهد و هنگامى که به نماز برمیخیزند، با کسالت برمیخیزند و در برابر مردم ریا میکنند و خدا را جز اندکى یاد نمینمایند!
اگرچه در این آیه، مراد از قیام به نماز، خواندن صوری و ظاهری و ریاکارانه نماز است؛ اما نمیتوان نتیجه گرفت که هرگاه از قیام به نماز با صیغهی ثلاثی مجرد یاد شده، نمیتوان عبادت کامل را از آن برداشت کرد؛ زیرا در آیاتی دیگر، تعبیر «قیام به نماز» برای عبادت کامل نیز مورد استفاده قرار گرفته است:
"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُم".[3]
تعبیر به «اتیان نماز»:
"وَ لا یَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ کُسالى وَ لا یُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ کارِهُونَ"؛[4] و نماز به جا نمیآورند جز با کسالت، و انفاق نمیکنند مگر با کراهت!
در این آیه، اتیان و آوردن نماز به گونهای عام مطرح شده است که هم شامل نماز پذیرفتهشده و هم نماز ریایی میشود، اما اعلام شده است که منافقان گزینه دوم را انتخاب میکنند.
تعبیر به «اقامهی نماز (باب افعال)»:
"الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ"؛[5] آنانی که نماز را برپا میدارند، و زکات را میپردازند و آنها به آخرت یقین دارند.
برخی از مفسران، تفسیر ویژهای برای اقامهی نماز ارائه میکنند:
اقامه، به معناى بپا داشتن هر چیز است به نحوى که تمامى آثار آنچیز بر آن مترتب شود، و هیچ اثر و خاصیتى پنهان و مفقود نماند؛ مانند اقامهی عدل، اقامهی سنت، اقامهی نماز، اقامهی شهادت، اقامهی حدود، اقامهی دین و امثال آن".[6]
تعبیر به اقامهی نماز بالاتر از نمازخواندن هر فرد مسلمان و انجام تکلیف شخصی است، و اشاره به این است که مؤمنان نه تنها خودشان نماز میخوانند، بلکه کارى میکنند که این رابطهی محکم با پروردگار همیشه و در همه جا برپا باشد.[7]
همانگونه که در زیارت امام حسین(ع) میخوانیم: "أشهد أنک قد أقمت الصلاة"؛ شهادت میدهم که تو نماز را به پاداشتی.
در اینجا اقامهی نماز یعنی زندهکردن نماز، نه تنها خواندن آن. بنابر