سخنان استاد دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب صبح ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ‏مشهد، حسینیه آیت الله شیرازی انقلاب و تحول ما انقلاب کردیم و از طاغوت حکومت را به فقیه جامع الشرایط ربوبیت تشریعی را به مکان خودش برگرداندیم در سیاست و مسائل نظامی این کار را تا حد زیادی این کار را کردیم. آیا در اقتصاد هم حاکیت حق را عینی کردیم؟؟ به اندازه سیاست و نظامی، خیر نتوانستیم. البته صفرویک نیست، نیمه پر را هم ببینیم و شاکر باشیم، اما نیمه خالی لیوان را هم ببینیم. آنچه داریم را حفظ کنیم، خدا برکت می دهد. ما الان بانکداری اسلامی داریم، اما اسلامیت مطلوب و کامل، نخیر. از ترکیه آمده بودند با دانشگاه امام صادق، با غرور پرسیدند: بانک شما چقدر اسلامی است؟ من پاسخ دادم به اندازه مدینة النبی پیامبر که منافق و مسجد ضرار هم داشت. پس اسلامیت هم تشکیکی است، اعلای آن زمان امام زمان خواهد بود. گسترده علوم اقتصادی ما ۱۸ تخصص در دکترای اقتصاد داریم و در دنیا ۱۸۰۰ رشته. بحثهای حوزه بانک و پول خیلی پیچیده اند، مثل مباحث مغز و اعصاب در پزشکی. بنده هم فی الجمله می گویم ام الفساد در اقتصاد ایران، بانک است؛ اما با همین بانک در جنگ اقتصادی داریم می جنگیم. راهنمای رساله دکترای بنده آیت الله مهدوی کنی بودند، برایشان یازده جور ربا را گفتم، برخی را گفتند جای تامل دارد و برخی را گفتند: اصلا ربا نیست. تحول زمان می برد تحول و انقلاب و نظام سازی می تواند ۵۰ ساله باشد، می تواند ۵ ساله باشد. ما چرا بعد ۴۰ سال این مباحث را می کنیم؟ چون به فکر نبوده ایم؛ چون غافل بودیم الان زیذر لگد دشمن هستیم، تعارف ندارد. حوزه و اقتصاد سال ۶۸ حضرت آقا می فرماید جنگ نظامی با آمریکا نخواهد شد، اما روزی فرا خواهد رسید که دشمن از طریق غذا و دارو و نفت برای ما مضیقه ایجاد کند، بروید برای آن زمان فکری بکنید. قبلا ما می گفتیم که حوزه ها باید ورود کنند در مباحث اقتصادی،ما را حوزویان دعوت نمی‌کردند برای بصیرت اقتصادی؛ الان دعوت می کنند، اما دیر است. به حضرت آقا اشکال می گرفتند که چرا شعارهای سال را مادی انتخاب می کند؟ حوزه و تبیین مفاهیم اقتصادی کتابی دارم بنام تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد، آنجا نوشته ام یکی از مشکلات این است که امت حرف قرآن و رهبرشان را نمی فهمند. و لو انهم اقاموا التوراة و الانجیل و ما انزل الیهم من ربهم لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم خیلی مهم است، قرآن می گوید وضع اقتصادی شما در گرو عمل به قرآن است. مردم فرق اسراف و تبذیر را می دانند؟ حتی مفردات قرآن را تفهیم نکرده ایم. باید به یک تفاهم برسیم تا با آن فرهنگ بسازیم، درس خارج لازم است تا مفهوم اتراف را باز کند و بعد بر اساس آن در مجلس قانون بگذاریم. خدا اگر بخواهد جامعه ای را به هم بریزد، مترفین آن طغیان می کنند. در مورد بهره و پول در حوزه بحثهای خیلی کم شده است. اصلاح فرهنگ اقتصادی مردم اول: اصول عقاید اقتصادی اصول عقاید اسلامی مردم باید اسلامی شود. توکل درس خارح می خواهد. مالکیت: مالکیت هم حق است هم حکم، اما ما همان بخش حقش را به مردم گفته ایم. رازقیت... . دوم: اخلاق اقتصادی ارایت الذی یکذب بالدین اگر به ما می گفتند مکذب دین کیست؟ فذلک الذی یدع الیتیم ما چقدر یتیم نوازی داریم؟ ما اگر یتیم بدون حامی داشته باشیم، مکذب دین هستیم! و لایحض علی طعام المسکین نگفت اطعام و گفت طعام یعنی وظیفه ات است. نگفت اطعام، بلکه گفت باید قیام کنند و نظام سازی و تشویق کنند. بعد یراعون و بعد یمنعون الماعون یمنعون الماعون بحث رانت هست. در اسراف ما چندبرابر اروپایی مصرف و اسراف و تبذیر داریم، خب پس برادر شیطانیم! دوم: اخلاق اقتصادی ارایت الذی یکذب بالدین اگر به ما می گفتند مکذب دین کیست؟ فذلک الذی یدع الیتیم ما چقدر یتیم نوازی داریم؟ ما اگر یتیم بدون حامی داشته باشیم، مکذب دین هستیم! و لایحض علی طعام المسکین نگفت اطعام و گفت طعام یعنی وظیفه ات است. نگفت اطعام، بلکه گفت باید قیام کنند و نظام سازی و تشویق کنند. بعد یراعون و بعد یمنعون الماعون یمنعون الماعون بحث رانت هست. در اسراف ما چندبرابر اروپایی مصرف و اسراف و تبذیر داریم، خب پس برادر شیطانیم! صبر: تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر حق را گفت اما چرا صبر را جدا گفت؟ چونصبر خیلی مهم است، در تحقیق دانشگاه کمبریج ثابت شده که کم صبری بسیار در اقتصاد مهم است. می گویند نرخ تنزیل اجتماعی. در برخی کشورها ۲ است، ما در دانشگاه امام صادق ع حساب کردیم درجه کم صبری مردم ایران ۷/۵ است. یعنی فنظرة الی میسره خیلی سخت اجرا می شود. دانشگاه اهل اصلاح عقاید و اخلاق اقتصادی مردم نیست، اصلا بلد نیست، این کار حوزه است. ادامه دارد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83