دوم: اخلاق اقتصادی ارایت الذی یکذب بالدین اگر به ما می گفتند مکذب دین کیست؟ فذلک الذی یدع الیتیم ما چقدر یتیم نوازی داریم؟ ما اگر یتیم بدون حامی داشته باشیم، مکذب دین هستیم! و لایحض علی طعام المسکین نگفت اطعام و گفت طعام یعنی وظیفه ات است. نگفت اطعام، بلکه گفت باید قیام کنند و نظام سازی و تشویق کنند. بعد یراعون و بعد یمنعون الماعون یمنعون الماعون بحث رانت هست. در اسراف ما چندبرابر اروپایی مصرف و اسراف و تبذیر داریم، خب پس برادر شیطانیم! صبر: تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر حق را گفت اما چرا صبر را جدا گفت؟ چونصبر خیلی مهم است، در تحقیق دانشگاه کمبریج ثابت شده که کم صبری بسیار در اقتصاد مهم است. می گویند نرخ تنزیل اجتماعی. در برخی کشورها ۲ است، ما در دانشگاه امام صادق ع حساب کردیم درجه کم صبری مردم ایران ۷/۵ است. یعنی فنظرة الی میسره خیلی سخت اجرا می شود. دانشگاه اهل اصلاح عقاید و اخلاق اقتصادی مردم نیست، اصلا بلد نیست، این کار حوزه است. سوم: احکام اقتصادی مردم فقه اقتصادی شاپ را بلد نیستند، مگر جنگ اقتصادی نیست؟ نقش هیئت ها در جنگ اقتصادی؟ نقش زنان در جهاد اقتصادی؟ حوزه اقتصادی در نظام اسلامی سرباز ندارد! یکی از آنها رباست زیاده آیا با تورم بالا می رود یا نه؟ فقها سه نظر دارند و فتوا دارند: ۱. هرگونه زیاده حرام است. ۲. تاسقف تورم اشکال ندارد. ۳. تا حد متعارف تورم اشکال دارد (مثلا ۳۰ درصد که اطمینان داری تورم می شود) اما اگر بیش از متعارف بود، اشکال ندارد (مثلا یک دفعه شد ۸۰ درصد). نظر دوم نظر شهید صدر و رهبری است و به نظام سازی نزدیکت است و مبنا دارد؛ و آن این است که ما در مسائل پولی به اعداد حقیقی کار داریم نه فقط اسمی. ارزش اسمی ۵۰ تومان ۵۰ سال پیش که می شد مثلا یک خانه خرید، الان حقیقتا آنقدر نیست، باید به اندازه یک خانه برگرداند. در مهریه هم بحث می شود. @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83