📜 | 🔖 آیت الله خامنه ای: اگر کسی به جهت ندانستن مساله (به جز بقاء بر جنابت در صورت جاهل قاصر)، کاری انجام دهد که روزه را باطل می کند، روزه اش باطل می شود و باید قضایش را بگیرد و کفّاره ندارد. البته باید تا اذان مغرب، از خوردن و آشامیدن و امثال آن، امساک نماید. 🔖آیت الله العظمی سیستانی: در خوردن و آشامیدن و جماع، چه بدانی و چه ندانی، روزه باطل است؛ و در بقیه ی مبطلات اگر جاهل مقصر بوده و یا تردید در مبطل بودن آن داشته، روزه اش باطل است و در غیر اینصورت روزه اش صحیح است. در همه این موارد در صورتی که جاهل مقصر باشد و در هنگام انجام مفطر تردید داشته و احتمال مفطر بودن آن را می داده است، در این صورت هم قضا و هم کفاره بر او واجب است و در صورتی که جاهل قاصر بوده و تردیدی هم نداشته است، تنها قضا بر عهده اوست و کفاره ندارد. 🔖آیت الله مکارم: اگر کسی بر اثر ندانستن مسئله، کاری انجام دهد که موجب بطلان روزه او می شود، روزه اش باطل است اما باید روزه خود را در آن روز نگه دارد و بعداً قضای آن را بگیرد. ⚠️هر چند در مسائل فوق روزه ی شخص باطل است؛ ولی به احترام ماه رمضان باید تا اذان از خوردن و آشامیدن و مانند آن خودداری کند. ◀️جاهل قاصر: کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد. ◀️جاهل مقصر: به کسى گفته مى‏ شود که متوجه جهل خود بوده و راه هاى رفع جهالت خود را هم مى ‏داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مى ‏کند. ◀️ جامعة الاحکام | مرکز آموزش احکام و سبک زندگی اسلامی 🆔 @jameatolahkam 🌐 http://jameatolahkam.ir