✔️ جنبش‌های نوپدید دینی بخش۲ • این جنبش‌ها که در ظاهر نمونه‌ای از نوآوری‌ها به حساب می‌آیند، توجهی شگرف را به خود جلب کرده همچون بدیلی در کنار ادیان بزرگ و رقیبی جدی برای عرفان دینی قرار گرفته و در فضای دین پژوهی دنیای غرب از دهه‌ی ۱۹٦۰ به این سو جایگاهی ویژه یافته‌اند. • در جامعه‌ی ما نیز پیدایش جنبش‌های متنوع نوپدید دینی به عنوان مسأله‌ای اجتماعی مطرح است. • بررسی علمی موضوع نشان می‌دهد که این پدیده به جامعه‌ی ایران اختصاص ندارد و در جوامع دیگر نیز نمونه‌های بسیاری از آن‌ها وجود دارد. بیشتر جنبش‌های نوپدید دینی – با درون مایه‌ای شرقی – در قالبی یکسره غربی و سازگار با فرهنگ غرب و مبانی اومانیسم بازسازی شده‌اند. • این موضوع بیانگر نوعی خلأ معنوی بزرگ در تمدن امروزین بشر و پاسخی به نیاز فطری معنویت خواهی انسان امروز به شمار می‌رود. تنها رابطه‌ای که می‌توان بین جنبش‌های نوپدید دینی با ادیان تصور کرد نیاز بشر به دین یا مکتب است. این جنبش‌ها بیشتر به سبب نیازهای جدید و به دنبال تقاضاهایی در جامعه شکل می‌گیرند که نهادهای رسمی به آن پاسخ نداده‌اند. • برنامه‌های این جنبش‌ها با نیازهای انسان مدرن سازگار است و با زندگی روزمره‌ی مردم سروکار دارد و مطالبه‌های جزیی امروزی و ملموس بشر را نشانه رفته‌اند؛ از این رو امکان اثرگذاری زیادی دارند. 📂 برگرفته از مقاله: زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار) مشایخی مصطفی؛ حمیدیه، بهزاد، از صفحه ۴۷ تا ۷۰ اطلاعات جنی میخوای کلیک کن👇 🔞 @jen_media 📵 🔞 📵