هدایت شده از آخرالزّمان
🔻صفحۀ 1 از 2 🔴آیا رمضان ۱۴۴۲ سرآغاز سه سال سخت پیش از شورش دجّال است؟ پیش از هر سخن شایان یادآوری است، از روایات اسلامی چنین برمی‌آید که وقت دقیق ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) و زمان دقیق خروج دجّال تک‌چشم را کسی جز خداوند نمی‌داند. بنا بر این، تا زمانی که نشانه‌های مقدّماتی و زماندار این دو رویداد بزرگ پدیدار نشوند، هر بحثی پیرامون زمان وقوع آن دو احتمالی و مشروط به شرایطی ویژه خاهد بود. نیز گفتنی است، سالهای آخرالزّمانی را که ظرف وقوع رویدادهای آخرالزّمان‌اند، باید قمری و از ماه رمضان آغاز کنیم؛ زیرا بنا بر احادیث اسلامی، ماه رمضان آغاز سال و سر سال است، و در روایات به وقوع بسیاری از حوادث در ماههای قمری اشاره شده است، نه شمسی. همچنین خوب است بگوییم، با توجّه به آن‌که در روایات اسلامی به تقارن نوروز باستانی ایرانیان که شمسی است با زمان چیره‌شدن امام مهدی(علیه‌السّلام) بر دجّال و پایان سلطه‌اش بر جهان اشاره شده است، و از سویی تا کنون برخی نشانه‌های عمومی ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) و خروج دجّال روی داده‌اند، و احتمال وقوع این دو رویداد شگفت در آینده‌ای نزدیک می‌رود، و از سویی دیگر، سر سال شمسی (فروردین و نوروز) و سر سال قمری (رمضان) در حال رسیدن و نزدیک‌شدن به هم می‌باشند، و به گونه‌ای شاهد تقارن و برابری تقریبی سال شمسی و سال قمری با هم هستیم. به عنوان نمونه، در امسال، ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ برابر ۱ رمضان ۱۴۴۲ بود، و تا سه سال دیگر، سر این دو سال شمسی و قمری بسیار به هم نزدیکتر نیز می‌‌شوند. باز هم می‌باید اشاره کنیم که ماههای سال قمری، با توجّه به سرعت گردش ماه و جلوافتادن ۱۰ روزۀ آن در هر سال، همواره چرخشی و نابرابر و ناپایدار در برابر سال شمسی می‌باشند، و هر سال قمری ۳۵۴ روز، و هر سال شمسی ۳۶۵ روز دارد، و هر ۳۳ سال قمری برابر ۳۲ سال شمسی است. با نگاه به اهمّیّت برخی اعمال عبادی هرساله نزد مسلمانان، مانند روزۀ ماه رمضان و حجّ ماه ذی‌حجّه، از زمان پیامبر(صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله) به این سو، و نیز ثبت حوادث تاریخی بر پایۀ ماههای قمری در دفاتر دیوانی پادشاهان و کتب تاریخی دانشمندان مسلمان، احتمال اشتباه در شمارش سالها و ماههای قمری بسیار دور از ذهن می‌باشد. بنا بر این، اگر در روایات اسلامی آمده است که در ماه صفر پیش از ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) جنگها آغاز می‌شوند، و در ماه رجب سفیانی و خراسانی و یمانی قیام می‌کنند، و در ماه رمضان بزرگ‌ستاره‌ای دنباله‌دار با درخششی فراوان پدیدار می‌شود که در نیمۀ آن ماه که روز جمعه است، هنگام طلوع خُرشید، بخشی از آن ستاره بر روی زمین فرو می‌افتد و مردم در آن ساعت باید درون خانه‌ها پناه بگیرند و در و پنجره‌ها را ببندند و هر کس بیرون از خانه باشد آسیب می‌بیند، و در ماه ذی‌حجّه پادشاه حجاز کشته می‌شود و میان حاجیان در مکّه کشتار می‌شود، و امام مهدی(علیه‌السّلام) در سالی فرد در ماه محرّم روز شنبه عاشورا قیام می‌کند، بی‌گمان می‌توان گفت که سال فرد و ماههای قمری مورد نظر احادیث اسلامی در آخرالزّمان همان سالهای فرد و ماههای قمری شناخته‌شده نزد مردم و نوشته‌شده در تقویمهایشان است، و اگر جابه‌جایی‌ای در آنها رخ داده باشد، تاریخهای یادشده در روایات بی‌ارزش می‌شوند و همۀ منتظران رویدادهای آخرالزّمانی گیج و سرگردان می‌گردند.