✡ تیزهوشان یهودی؛ بلای جان اسلام 1⃣ خالد بن ولید در سال ١٢ هجری به ـ در نزدیکی انبار و فلّوجه [١] ـ حمله کرد و در آن‌جا با جایی دربسته (چیزی شبیه مدارس تیزهوشان امروزی) روبه‌رو شد که بنا به اختلاف نقل‌ها، بین ٢٠ تا ۴٠ کودک و مسیحی مشغول تحصیل بودند. آن‌ها را اسیر کرد و به مدینه فرستاد. تعدادی از این کودکان در آینده تأثیرات عجیبی در دنیای اسلام گذاشتند. 2⃣ به‌عنوان مثال می‌توان به سیرین، پدر (یا مادر) (معبّر خواب معروف) ، پدرِ (یا طبق برخی نقل‌ها: خود حسن)، (غلام عثمان بن عفّان)، (جدّ محمد بن اسحاق بن يسار، صاحب «سیرۀ ابن‌اسحاق») اشاره کرد. 3⃣ یکی هم «اثير بن عمرو بن هانی سكونی» است. همان طبیبی که نقل شده بعد از ضربت‌خوردن امیر مؤمنان (ع) به‌دست ناپاک ابن‌ملجم یهودی، بر بالین حضرتش حاضر کردند و با معاینۀ دقیق سَر مبارک ایشان گفت: هر وصیّتی دارید بفرمایید که دیگر کاری نمی‌توان کرد. [٢] 4⃣ چنان‌که گذشت، یکی از اُسرای عین التمر، غلام عثمان بن عفّان است که از قضا روی کیفیت وضوی عثمان به نقل او خیلی حساب می‌کنند. [٣] 5⃣ گفته‌اند: یکی به مسجد رفت و وقتی نماز خواند و بیرون آمد دید کفش‌هایش نیست. گفت: یعنی چه؟! یا اصلاً من به مسجد نیامده‌ام، یا آمده و کفش‌ها را پوشیده و رفته‌ام، یا بدون کفش آمده‌ام، یا... لابد این‌جا هم قبل از این‌که خلیفۀ سوم وضوی صحیح!! را که به ادعای خودش مطابق وضوی رسول خدا (ص) بوده به مردم آموزش دهد، مردم اصلاً وضو نمی‌گرفته و نماز نمی‌خوانده‌اند، یا وضوی صحیح را بلد نبوده‌اند، یا بزرگان صحابه دیگر در قید حیات نبوده‌اند، [۴] یا شخص دیگری غیر از این راوی معلوم‌الحال وجود نداشته که جناب خلیفه وضوی جدید خود را پیش او انجام دهد، یا...!!! ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter