✍گفتند(شبهه کننده) :خداوند فرموده پوشش داشته باشید ونوع آن را به عرف واگذارکرده که ببینیم عرف چه چیزی را پوشش می داند. ✅پاسخ : بله جاهایی شریعت به عرف واگذار کرده،یعنی حکم را گفته وموضوع را به عرف واگذار کرده است، اما گاهی علاوه برحکم خودش بیان موضوع هم کرده است 🔸مثال: می گوییم المسافر یقصر: نماز مسافر شکسته است؛ اما مسافر کیست؟ ممکن است عرف یک کسی را مسافر وشرع هم تعریفی برای مسافر دارد (مثلا 8 فرسخ شرعی...) پس ممکن است تعریف عرف وشرع از مسافر با هم فرق بکند ⏪پس گاهی شریعت علاوه برحکم متعلق حکم یا موصوع راهم بیان کرده است. ⏪ گاهی هم شارع موضوع را به عرف واگذار می کند : مثال : «وعاشروهن بالمعروف» خداوند فرمود: باهمسران تان معاشرت به معروف داشته باشید. ✏️معروف چیست؟ فقها ومفسرین بحث کردند؛ آنچه که عرف متشرعه وفطرت سالم وعقل درست آن را معروف بداند. ✏️مرحوم شیخ طوسی در المبسوط 5بار به این آیه استناد کرده است؛ مثال: آیا مرد نیاز است برای همسرش خادمه بگیرد؟ شیخ طوسی گفتند: اگر درمنزل پدر طوری زندگی می کرده که خادمه داشته گرفتن خادمه اینجا هم مصداق معاشرت به معروف است. (قاعده طلایی معاشرت به معروف ) 🔸مثال دیگر: نوع لباس وخوراک و... فقها نظرشان این است: باید دید جایی که زندگی می کند چه چیزی را خوراک ویا پوشاک معروف این زن می دانند. لذا هم جغرافیا وهم مکان وهم زمان در نوع لباس پوشیدن تأثیر دارد چون وعاشروهن بالمعروف (البته عرف متشرعه) ❇️ در بحث محدوده حجاب برای زن: آیا مانند صلوه مسافر و... است که شريعت مشخص کرده یا به عرف واگذار شده است؟ ⏪ در بحث حجاب وپوشش شریعت تعریف کرده است که محدوده حجاب چقدر باشد وبرای زن لازم است پوشش تمام بدن الا وجه وکفین، پس کفایت نمی کند بگوییم ببینیم عرف چه چیزی را پوشش زن می داند چون در برخی مناطق یک مقدار موها بیرون و.. می گویند حجاب دارد ودر جایی دیگر هم به شکل دیگر، اینجا نمی شود حتی به عرف جامعه اسلامی مراجعه کرد چون شریعت تعریف کرده است. ✅ در مورد نوع لباس زن : امام خمینی ره در استفتائات و... و در توضیحات محشی درباره حجاب می فرماید: نوع لباس ورنگ آن تفاوت نمی کند، بلکه واجب است پوشاندن تمام بدن غیرصورت ودست ها تا مچ ولی پوشیدن لباس های زینتی هرچند بدن آشکار نباشد جایز است. ⏪ پس چه نوع لباسی با چه رنگی به عرف واگذار شده است (هرچند نباید زننده باشد و...) وشریعت در نوع ورنگ دخالت نمی کند مگر به عنوان ثانوی، اما شریعت تعریف کرده است که حجاب این است. ⏪ خلاصه مطلب : در مواردی شریعت حکم را به عرف واگذار می کند مانند عاشروهن بالمعروف، حکم را که وجوب معاشرت است بیان می کند؛معروف چیست به عرف واگذار شده است؛ اما جاهایی هم موضوع وحکم وهم متعلق حکم را شریعت بیان می کند؛ مانند مسافر که حکم را تحدید می کندکه این مقدار راه برود می شود مسافر... ؛ ⏪بنابراین در مسئله حجاب شریعت هم موضوع وهم حکم را بیان کرده است وبه عرف واگذار نشده است. 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260