🔺 👤 آیت الله سیدمحمدباقر صدر(رحمت الله علیه): ◻️ کسی که به‌دقت در و و آن می‌نگرد، تنها درخواست یک زمین را در آن نمی‌بیند بلکه از اینها در ذهنش تجلی می‌یابد که را در دل خود دارد که برانگیزاننده یک است و در پی بازپس گرفتن و و و به راه آوردن است که به قهقرا بازگشته بودند. ◾️ براین‌اساس، که به اشاره می‌کند و مقصود از آن، فقط همان قطعه ‌زمین غصب‌شده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایره‌ای تنگ، به با و تبدیل نمود. ◻️ هریک از مستندات تاریخی مسلم در این موضوع را که می‌خواهید بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف درباره فدک به‌معنای محدود و واقعیت کم‌دامنه آن را می‌بینید؟! آیا مسابقه‌ای را شاهد هستید که برای آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن، مبالغه و اغراق شود، بازهم آن‌قدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند. 🚫 هرگز چنین نیست! ◾️ این ، بود؛ فریادی بود که فاطمه می‌خواست با آن، بنیادی را که سنگ‌بنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند. برای اثبات این سخن، کافی است به (سلام‌الله‌علیها) در مسجد و در برابر خلیفه و پیشاپیش آن، جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار و وی در اسلام و می‌چرخد. ◻️ حضرت زهرا در این خطبه، اهل‌بیت را در میان بندگان، خدا، ، او و و می‌شمرد و همچنین مسلمانان را توجه می‌بخشد که: ▫️ به نگون‌بختی دچار گشته‌اند، ▪️ نسنجیده تصمیم گرفته‌اند، ▫️ به دوران پیشینیانشان بازگشته‌اند، ▪️ در پی سراب رفته‌اند و کار را به‌دست نااهل سپرده‌اند. 📃 این خطبه از که مردم به آن درافتاده‌اند و از که باعث شد را کنار نهاده و با حکم آن در مسئله و به مخالفت برخیزند، سخن می‌گوید. ⏮ پس مسئله، و [نبوی] نبود؛ مگر به همان اندازه که این دو، با ، پیوند می‌یافت. مسئله در دیدگاه حضرت زهرا، مطالبه زمین و خانه نبود بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ و ، و ، و و بود. 📚 فدک در تاریخ، ص ٧٢. ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ 📲 eitaa.com/jz_tasnim