🎙 ملا احمد نراقی(رحمت الله علیه): ◻️ به جهت که از محسود می‌کند، وزر و وبال و گناه را در دوش خود می‌گیرد و خود را به دیوان اعمال محسود نقل می‌کند. 🔸 حسود با حسد جانکاه خود گویی با پروردگار عالم دارد و ضدیت می‌ورزد. و با و که از روی و است، دشمن است و زوال آن نعمتی را می‌خواهد که خدا برای بندگانش، خواسته است، گویی خود را –العیاذبالله- از خدا داناتر می‌داند و این، است. ◻️ با توجه به این جهات؛ حسد، و حسود، فردی شقی و بدبخت است. خداوند متعال در قرآن کریم به این چنین افرادی اشاره فرموده است؛ از جمله می‌فرماید: «امْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ آیا حسد می‌ورزند(یهود) با مردم(مسلمان) بر آن‌چه خداوند به آنها از فضل خود داده است؟ 📚 نساء، ۵۴. 🔸 اصل حسد از است و خداوند متعال و این دو اعمال برای درافتادن حسود به وادی کفر، بسنده می‌باشد و در قیامت به او نمی‌رسد؛ مگر و . ◻️ حضرت علی(علیه‌السلام) فرمود: «الْحَسُودُ لَا یَسُودُ؛ حسود هرگز به سروری و شرافت نائل نمی‌شود.» و نیز فرمود: الحسود مغموم؛ حسود پیوسته است. ⏮ گاه علاوه بر و ، و است که حاسد می‌پندارد که اگر نعمتی به دیگری رسد، دیگر مطیع و منقاد او نخواهد بود. 📚 گزیده معراج السعاده، ص ۱۱۹_ ۱۲۰. ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ 📲 eitaa.com/jz_tasnim