◻️ امام صادق(علیه‌السلام) در حدیث سه دسته دستور عملی می فرمایند که در هر دسته، سه دستور وجود دارد: ◻️ دسته اول در مورد و انسان بود. ◻️ دسته دوم در مورد و انسان است. ⏮ اگر این قوا رام نشوند، انسان را از حرکت باز می دارند. 🔸 ، و و و است. ◻️ اولین دستور در مورد حِلم، این است که: فمَنْ قَالَ لَک إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً- فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً؛ اگر کسی به تو گفت که اگر یکی به من بگویی، ده تا به تو جواب می دهم، به او بگو اگر به من ده تا بگویی، از من یکی هم نخواهی شنید. 🔸 اگر حِلم را به درستی مطرح نکنیم، به ترس و تنبلی می رسد. ◻️ تخطئه قوه غضبیه نباید به گونه ای باشد که انسان فکر کند اگر قوه غضبیه در انسان نباشد، حُسن است. قوه غضبیه‌ انسان باید در جای خودش بیدار باشد. ◻️ البته وقتی قوه غضبیه به حرکت می افتد، اگر از تحت خارج شود، مانند سیلی می شود که هیچ چیزی جلودارش نیست یا تبدیل به آتشی می شود که هر چیزی بخواهد جلویش را بگیرد، تبدیل به آتش می شود(و قوه غضبیه را برافروخته تر می کند). ◻️ غضب، مظهر آتش جهنم است در نظام دنیا. آتش در دنیا با آب خنثی می شود ولی ضرر آتش قلبی، در ابدیت انسان است. 🔸 حِلم، ضعیف کردن قوه غضبیه نیست بلکه درست به کار گرفتن قوه غضبیه می باشد. 🔖 ، از می گذرد. 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی(دامت برکاته) 📚 ۱۴۰۰/۸/۱۹ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ ╭━━━⊰◇⊱━━━╮ eitaa.com/jz_tasnim ╰━━━⊰◇⊱━━━╯