🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 8⃣ هشتم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰حضور کلام به عنوان اندیشه در حیات و محیط علمی و حیات و محیط اجتماعی عرض من این است که از کلام به عنوان اندیشه در محیط علمی، حیات اجتماعی و عمومی جامعه می‌توان استفاده کرد، طبیعتا اگر اولی، مقداری زبان علمی دارد، دومی دیگر نباید به همان صورت زبان علمی داشته باشد و ما با این اندیشه هویت جامعه را رقم می‌زنیم و هویت عنصر بسیار مهمی است. شهید مطهری در این باره می‌گویند، اگر جامعه‌ای شخصیت و فلسفه مستقل حیات نداشته باشد، در معرض هضم شدن قرار می‌گیرد. شما اگر اندیشه‌ای به جامعه ندهید، این جامعه دیگر به سمت تمدن حرکت نمی‌کند، برای این که به سمت تمدن جدیدی بروید، ابتدا بایستی خلق یک هویت جدید داشته باشید و این هویت از اندیشه جامعه تغذیه می‌کند. در چهره اندیشه و در ساحت علمی و حیات مستقل اجتماعی، کلام را به عنوان یک رشته تخصصی در محیط‌های آکادمیک و به عنوان یک پویش اجتماعی می‌توان رصد کرد. کلام اساسا به معنای گفت وگو است و این با ظهور دین اسلام و در میان زندگی بشر آمدن پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت، همه مردم مشغول گفت‌وگوی دینی بودند، چون مردم دین را انتخاب کردند، دائما مشغول انتخاب و به دنبال فهم دین بودند، با یکدیگر محاجه کرده و حرف‌های خود را نزد رسول اکرم(ص) می‌آوردند. یکی از خطاهایی که صورت گرفته است، تبدیل کلام به دانش و بیرون کشیدن این پویش از میان مردم به عنوان علت اساسی پویایی حیات دینی بوده است، اوایل انقلاب را نگاه کنید که تصویر آن همواره برای ما دلکش و جذاب است، سر کوچه در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و دبیرستان‌ها همه در حال بحث و گفت وگو بودند، البته همه گفت‌وگوی دینی نبود، سیاسی هم بود، اما گفت‌وگوی دینی هم جریان داشت و این را بایستی ادامه می‌دادیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .