🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / هفتم 🔰 🔰 ▫️حفظ جهت‌گیریها 💠 چقدر متوجهیم که حفظ جهت‌گیریهای یک حرکت تمدن‌ساز یعنی چه؟ چقدر روی آن اندیشه کرده‌ایم؟ چقدر در افق تمدنی به حوادث نگاه کرده‌ایم؟ چقدر به این افق سر می‌زنیم؟ چقدر از این افق با بیانات رهبری ارتباط گرفته‌ایم؟ 💠 بنده مهمترین گزاره را در «طرح رهبری» همین «حفظ جهت‌گیریها» می‌دانم. اهمیّتی با فاصلۀ فراوان نسبت به امور دیگر. البته امور دیگری نیز هست که در «طرح رهبری» و «رهبری رهبری» باید نشان داد و بسیار شکوهمند و عزیز است ولی به نظرم شاید هیچکدام به پای این نکته نمی‌رسد. 💠 ما چقدر متوجه شده‌ایم که حفظ جهت‌گیری «دقیقاً» در کشور ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟ با چه امکاناتی مواجه است؟ چه مطالبات و اقتضائاتی دارد؟ 💠 وقتی رهبری جوهر اصلی در مکتب امام را «مهندسی دنیا توسط دین» می‌خوانند و کانون اصلی دشمنی با نظام سلطه و نظام سلطه با ما را این موضوع می‌دانند و در همین فضا بزرگترین دشمن انقلاب و جهت‌گیریهای را «علوم انسانی ذاتاً مسموم» می‌دانند و می‌گویند: 💠 «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به حوزه‌هاى علميه است، به خاطر اين است كه نظريه‌پردازى سياسى و نظريه‌پردازى در همه‌ى جريانهاى اداره‌ى يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى به عهده‌ى علماى دين است. آن كسانى ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. 💠 اگر جاى اين نظريه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريه‌هاى غربى، نظريه‌هاى غيردينى، نظريه‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعه‌اى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداخته‌ى اذهان مادى است، مى‌آيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد. 💠 اينكه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانى‌اى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‌بينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رائج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مى‌آيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند. 💠 حوزه‌هاى علميه و علماى دين پشتوانه‌هائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامه‌ريزى، براى زمينه‌سازى‌هاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانه‌اش علماى دين و علماى صاحب‌نظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزه‌هاى علميه است، چون تكيه‌گاه اوست.»(29/7/89) 💠 اگر ببینیم که در این کشور نمی‌شود علوم انسانی را حذف کرد و هیچ امیدی به حوزه نیست که جای آنها را پر کند و ... چه حالی بهمان دست می‌دهد و چه تدبیری می‌کنیم؟ رهبری در وسط این چالش بزرگ راهبردی است. راه‌هایی هم جسته است و یکی از آبشخورهای عظمت «بیانیۀ گام دوم انقلاب» نیز همین است. 💠 ما چقدر متوجهیم که وقتی رهبری با دولت سازندگی مواجه شد از این جهت چه وظائفی را متوجه خود دید؟ در دولت اصلاحات و دولتهای دیگر نیز؟ ایشان دربارۀ دولت احمدی‌نژاد فرمودند نظر بنده به نظر ایشان نزدیک‌تر است. فاصله‌ها چه میزان بوده است و ایشان با آن فاصله‌ها چه می‌کرده است؟ 💠 برخی از ما علاقه‌مندیم صحنۀ حیات انقلاب و حیات رهبری را به‌کلی از چنین پویشی خالی ببینیم و حتی ایشان را فریادگر صوری آرمانها و ارزشها بخوانیم یا ایشان را دچار توهم حفظ آرمانها و ارزشها بدانیم. 💠 تنها شمیم این برداشت و تحلیل هم کافی است تا قضاوت را دربارۀ توان تحلیل شخص یا جریان متفاوت نماید. 💠 کسانی که در این مدار تنفس نمی‌کنند وقتی با بیانیه مواجه می‌شوند آن را تکراری یا کلیات ابوالبقا می‌بینند و متوجه وزن راهبردی صدور این بیانیه نمی‌شوند. برخی هم هیچگاه نخواهند شد، شاید استعداد ذاتی‌شان این است. 💠 فعلاً بس است ولی باید آنقدر مقولۀ جهت گیری را باز کنیم که دیگر در جمع ما کسی نباشد که شامۀ نیرومندی در یافتن جهت‌گیری کشور نداشته باشد و در تشخیص وضع کشور خطا کند. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .