✅ بحمدلله با توفیق الهی و مدد روح لطیف و ربّانی حضرت آیةالله شاهآبادی، اولین جلسهی هماندیشیِ شارحین
#شذراتالمعارف، در تاریخ پنجشنبه ۲۷ دی ۹۷ با حضور اساتید گرانقدر آقایان دسمی، فلاح، موسوی و جمعی از شاگران ایشان در مؤسسهی فرهنگوتمدن توحیدی قم برگزار شد.
در ادامه، گزارشی مختصر از بیانات اساتید (برداشتهای بنده) ارائه میشود :
✨
#استاد_دسمی :
🔸 عطش ما و گمشدهای که نسبت به حضرتامامخمینی رحمةاللهعلیه احساس میکردیم، ما را به سوی آیةالله شاهآبادی رهنمون ساخت.
🔸 تقریر امروز ما از حضرت امام، به درک نسلهای آینده از ایشان جهت خواهد داد.
🔸 در پی کشف حقیقت حضرت امام، به درگاه آقای شاه آبادی برخورد کردیم.
🔸 منظومه آقای شاهآبادی، درگاه ورود به دنیای امام است و درعینحال، امام نسخهی تکمیلی ایشان است.
🔸 آقای شاهآبادی چند قاعده اساسی را برای امام حل میکند و امام به این قواعد عینیت میبخشد.
🔸 دستگاه فکری و محاسباتی امام توسط آقای شاهآبادی تنظیم شده است؛ درک درست و در ادامه: تعمیم و تکمیل و پیادهسازی.
🔸 آقای شاهآبادی مرد پرداختن به علل بود نه معلولها، ابتدا دستهبندی درستی از آسیبها در قالب معرفتی، اخلاقی و رفتاری ارائه میدهد. بعد میفرماید که مسئلهی اصلی اینها نیست بلکه جهل به مرام اسلام است. (البته خود ایشان در مقام عمل گاهی سراغ معلولها رفتهاند که باید بررسی شود چرا؟)
🔸 دو راهحلّ ارائه میدهد: یکی اجتماعی (سیاست عِدّه و عُدّه) و یکی حاکمیتی (بیتالمال که یعنی قدرت و حکومت)
🔸 نکتهی ویژه در اندیشهی ایشان که امام بهرهبرداری ویژهای از آن کرد: سرّ قلوب مؤتلفه و ارتباط آن با عرشالله بود، اینکه سعهی وجودی قلوب منفرده تحمّل دریافت وحی و شریعت را ندارد و تحوّلات اجتماعی، نیازمند ائتلاف قلبی و تشکیل جماعت مؤمنین است.
🔸 اینکه قدرتهای معنوی و نرم نیز مانند نیروهای سخت و انرژیهای مادّی (الکتریسیته، مغناطیس، هستهای و..)، کشف کردنی هستند نه ساختنی. کافی است به منبع انرژی درست پیدا کرده و آن را با تدبیر آزاد کرد.
✅
#استاد_موسوی :
🔸 باید بتوانیم اندیشهی ایشان را به یکسری نظریههای جامعه شناختی و حکمت نظری تبدیل و به فضای عمومی و علمی کشور تزریق کنیم.
🔸 از روزنامهی مجلس در ۱۳۲۵ ه.ق برمیآید که آقای شاهآبادی ظاهرا ایام مشروطه به ایران رفتوآمد داشته و در مسجدی در بازار جمعیت اخوت ایمانی تشکیل داده است.
🔸 فهم شذرات و کلاً هر نظریهای، نیاز به بررسی جانشینهای هم عصر آن هم دارد. (مقایسه با تنبیهالأمّة مرحوم نائینی در ۱۳۲۷ ه.ق و مباحث شیخفضلالله)
🔸 به قول استاد پارسانیا، دانشهای ما ازجمله عرفان دارای امتداد اجتماعی بوده که باید شناسایی کنیم.
🔸شذرات فقط موعظه نیست، بلکه یک نظریه است.
🔸 تقریر جدید ایشان از سیاست، به عینیت دین با سیاست منجر میشود.
🔸 از مشخصات منحصربفرد ایشان، توجه به ظرفیت حوزه و طبقهبندی جامعه حول روحانیت است. (دعاة و رعاة و حماة)
🔸 همچنین ویژگی برجستهی حضرت امام نسبت به آقای شاهآبادی، تربیت شاگرد است.
✅
#استاد_فلاح :
🔸 امشب برای ابراز ارادت به مدرسهی معرفتی آیةالله شاهآبادی گرد آمدهایم.
🔸 ما ناگزیر به برساختن یک تمدن نوین هستیم.
🔸 هر تمدن مبتنی بر یک عقلانیت است و ما متأسفانه به عقلانیتهای آشفته گوش فرا میدهیم.
🔸انقلاب روی یک شخصیت تربیتشده و أصیل سوار شد، شخصیتی که آمادهی خیزش و بعثت است. (البته این شخصیت شیعه است که آماده است، نه فقط ایران)
🔸 مردم آمادهاند، اما ما مسئولان و نخبگان مخدوش و باخته به عقلانیت غربی و سکولار مانع میشویم.
🔸 باید به اصالت امثال ایشان پناه آورد، به اصالت دینی و بومی ایشان.
🔸 عقلانیت غربی دیگر به انتها رسیده و زور ندارد که صحنهی آشفتهی جهانی را جمع کند.
🔸 ما بهشدّت دچار ضعف نظری در روایت تراث خودمان هستیم.
#شذرات_خانه
#شذرات_المعارف
#اندیشه_اجتماعی
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.