❓چرا باید انبیاء الهی عصمت داشته و معصوم از هر خطاء و گناه باشند؟ 🔰 یکی از خصوصیات مهم انبیاء عظام «عصمت» است. عصمت دارای مراتبی است؛ 1⃣ مرتبه اول آن عصمت از خطا و اشتباه در دریافت و ابلاغ وحی است؛ 2⃣ مرتبه دوم آن، عصمت از گناه و معصیت است؛ مرتبه سوم آن، عصمت از خطا و اشتباه در امور عادی زندگی است. ✍ شیعه بالاتفاق معتقد است جمیع انبیاء از ابتدای تولد تا پایان زندگی خود، معصوم بوده و دارای همه مراتب عصمت هستند و هرگز هیچ گناه، خطا یا اشتباهی از آنان صادر نمی‌شود. 📌 اما دلیل شیعه بر این مدعا چیست؟ 🔰به طور کلی دو دلیل عمده بر عصمت انبیاء وجود دارد: 1⃣1. اطمینان کامل به انبیاء: 👈 هدف خداوند متعال از ارسال رسل این است که مردم به سخنان آن‌ها گوش داده و هدایت شوند، لذا خداوند متعال برای رسیدن به این هدف، باید جمیع شرایط لازم را به وجود آورده و موانع را از سر راه بردارد؛ 💢 یکی از موانع مهم این است که مردم نسبت به پیامبر خود اطمینان کافی و صددرصدی نداشته باشند، به عبارت دیگر هر گاه مردم به پیامبر خود اطمینان کامل نداشته باشند و در او احتمال دروغ یا خطا دهند، هرگز سخنان او را با جان و دل نمی‌پذیرند و از وی اطاعت تام ندارند. 👌 هم چنین اگر بدانند یا احتمال دهند او خود، به آن‌چه می‌گوید عمل نمی‌کند و مرتکب گناه می‌شود، هرگز به او اعتماد نکرده و سخنان او را اطاعت نخواهند کرد. 🔰 این مطلب چون به خداوند متعال مربوط می‌شود، نقض غرض حساب شده و هدف خداوند متعال را زیر سوال می‌برد، چرا که هدف این بود که مردم با اعتماد کردن به پیامبر خود، سخنان او را، سخن خداوند متعال دانسته و به آن‌ها عمل کنند. 🔹 اما زمانی‌که خداوند متعال پیامبری بفرستد و او معصوم نباشد، چون احتمال خطا در او هست، هرگز چنین اطمینانی به او حاصل نمی‌شود و در نتیجه مردم سخن او را سخن خداوند سبحان تلقی نکرده و به آن عمل نمی‌کنند. ✅ بنابراین خداوند حکیم خود، کاری کرده است که مردم به پیامبر اعتماد کامل نداشته باشند، و با این کار هدف خود را نقض می‌کند، و حال آن‌که مولای حکیم هرگز نقض غرض نمی‌کند. خواجه نصیرالدین طوسی (رحمه الله علیه) در این باره مینویسد: «و يجب في النّبيّ العصمة، ليحصل الوثوق، فيحصل الغرض». 👌 ادامه دارد.... 📚 لینک مطلب https://btid.org/fa/news/21782 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ http://eitaa.com/joinchat/3861774347C4f2b1105f8