❌ #شبهه:
⁉️ چرا نام امیرالمومنین(علیهالسلام) در قرآن نیامده، اگر برای تحریف است، مگر خداوند قادر مطلق نیست، چرا نمیتوانست جلوی تحریف را بگیرد؟
🔰 پاسخ:
1⃣ نکته اول: بر فرض که نام امیرالمومنین(علیهالسلام) در قرآن نیز میآمد، آیا آنان که قصد انکار داشتند قبول میکردند؟ مگر آیه وضو در قرآن نیست، پس چرا بین شیعه و اهل سنت در مساله به این واضحی اختلاف وجود دارد و آنها تلاش میکنند آیه وضو را بر اساس سنت خلفا توضیح دهند و شیعه تلاش میکند آنرا بر اساس سنت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) تبیین کند؛ بدون شک اگر نام حضرت در قرآن هم بیان میشد، علمای اهل سنت زیر بار نرفته و به نحوی آنرا توجیه میکردند تا با مبانی آنها سازگار باشد، مثلا میگفتند این یعنی آن حضرت خلیفه چهارم است؛ لذا صرف آمدن نام در قرآن مساله را حل نمیکرد. همچنان که بدون شک آیه 55 سوره مائده به اعتراف علمای اهل سنت در شان امیرالمومنین(علیهالسلام) وارد شده، اما وقتی تعصب و لجاجت باشد، «ولی» را طور دیگری معنا کرده و از پذیرش آیه فرار میکنند.
2⃣ نکته دوم: اگر نام حضرت در قرآن میآمد، آنان که قصد برکناری او را داشتند با آوردن حدیثی از جانب خود او را کنار زده و خود بر منصب خلافت تکیه میزدند،
نمونه آن اتفاق افتاده است:
🔹1. ابوبکر با آوردن حدیثی که تنها خود شاهد صدور آن از پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) بود، بر خلاف آیات شریفه «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ» (نمل/16) و «فَهَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا * يَرِثُني وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا» (مریم/5-6) ارث بردن از پیامبران را انکار و فدک را از حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) پس گرفت.
🔸2. ابوبکر بر خلاف صریح آیه 41 سوره انفال: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى» از پرداخت خمس به حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و اولاد او سر باز زد و احدی به او اعتراض نکرد.
🔹3. آیهی «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَة» (نساء/ 28) صریح در عقد موقت است؛ ولی خلیفه دوم آن حکم را ممنوع اعلام کرد.
3⃣ نکته سوم: خداوند متعال قادر است قرآن را حفظ کند، مثلا در هر عصری ملکی را بفرستد و قرآن دست نخورده را به مردم بدهد؛ اما این جریان، غیر عادی است و از مسیر طبیعی خارج است، خداوند متعال میخواهد با همین مردم و از طریق عادی قرآن را حفظ کند، نه با امور خارقالعاده و همین بر عظمت قرآن میافزاید. بر این اساس آیات قرآن باید طوری نازل میشد که دشمنان را حساس نکند، لذا میبینیم در نزول آیات، طوری آیه نازل کرده که جز بر امیرالمومینن(علیهالسلام) دلالت ندارد، اما نامی از حضرت نمیبرد، مانند آیه 55 سوره مائده؛ از کلمات متشابه استفاده میکند تا حساسیتزدایی کند، چون خداوند متعال میداند که آنها قرآن را جمعآوری خواهند کرد، لذا این خود معجزه است که تمام آیاتی که در شان اهل بیت(علیهالسلام) نازل شده در قرآن موجود است و توسط همین دشمنان اهل بیت(علیهمالسلام) جمعآوری شدهاند، اما اسمی از آنان نیامده است.
_______________
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/139549
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
━✨🌹✨🌸✨━
♨️
@kalamema