⭕️ سوال ⁉️ دختری كه بدون تقصیر مورد تجاوز قرار می‌گيرد، یا دختری که کنیز به دنیا می‌آید یا هزاران جنایت دیگر در حق انسان‌ها صورت می‌گیرد، این‌ها چگونه با عدل خدا سازگار است؟ 🔰 پاسخ اجمالی: 👈 لازمه عدل الهی اين نيست كه در بعضی كارها كه چون ظلم در حق ديگران است، جلوی انسان را گرفته و آزادی او را سلب كند، اين مسئله با اصل آزادی و اختيار انسان تنافی دارد و نقض غرض الهی می‌شود. بلكه لازمه عدل الهی اين است كه انسان‌ها را بعد از ارتكاب چنين جناياتی و ظلم در حق ديگران، بدون عقاب رها نكند و جزای اعمال آن‌ها را بدهد. 🔰 پاسخ تفصیلی: 👈 يكی از سنت‌های الهی اين است كه هميشه كارهای خود را از اسبابی كه برای آن‌ها قرار داده پيش می‌برد و اين سنت الهی تغيير نمی‌كند. نظام عالم نيز نظام سبب و مسببی است و خداوند اسبابی را در اين عالم قرار داده كه حاصل آن‌ها امور ديگری است و قطعاً تحقق می‌يابند مثلاً اثر آتش سوزاندن است و هرگز از آن جدا نمی‌شود و نمی‌توان بر خداوند اشكال كرد كه چرا آتش را خلق كرد در حالی‌كه مثلا چند نفر بر اثر آتش گرفتن جان باختند. ✅ انسان نيز چون مختار است، آزادی انجام تمام اعمال را دارد، حال خوب باشند يا بد و خداوند نيز اراده كرده که انسان مختار باشد، لذا سبب اعمال انسان، اختيار اوست و لازمه انسان بودن نيز مختار بودن است. يعنی يا خداوند می‌بايست انسان را خلق نكند يا او را مختار بيافريند، و تنها فرق انسان با ساير حيوانات نيز همين قوه عقل و اختيار اوست. 🔶 لازمه عدل الهی اين نيست كه در بعضی كارها كه چون ظلم در حق ديگران است، جلوی انسان را گرفته و آزادی او را سلب كند، اين مسئله با اصل آزادی و اختيار انسان تنافی دارد و نقض غرض الهی می‌گردد. بلكه لازمه عدل الهی اين است كه انسان‌ها را بعد از ارتكاب چنين جناياتی و ظلم در حق ديگران بدون عقاب رها نكند و جزای اعمال آن‌ها را بدهد. 💠 لذا طبق حكمت الهی انسان مختار است هر عملی ولو ظلم در حق ديگران را انجام دهد، ولی طبق عدل الهی خداوند هرگز چنين اعمالی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و هم در دنيا و هم در آخرت پاسخ آن‌ها را خواهد داد و عقوبت سنگينی را برای اين‌گونه جنايات قرار داده است. 🔺 هم‌چنین طبق روايات معصومین اگر كسی بلا یا مصیبتی ببيند و اذيت شود و نسبت به آن به خداوند اعتراض نكند و ناسزا نگويد و صبر كند، قطعا اجر و مزد خواهد داشت و خداوند آن را در آخرت جبران خواهد كرد، لذا تمام اذیت ها و آزارها و ناملایمات جبران می‌شود. 🌐 در نتيجه: مقتضای عدل الهی جلوگيری از اعمال اختياری انسان نيست، بلكه مقتضای عدل الهی پاسخي مناسب با همان عمل است و اين‌كه ظلم را هم نسبت به ظالم هم نسبت به مظلوم بی‌پاسخ نگذارد. __________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/62122 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema