بسم الله الرحمن الرحیم/
⭕معیار تشخیص حق از باطل در فضای غبار آلود فتنه های اجتماعی- سیاسی*
*🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى بينيم، مردد نمى شويم ؛*
*🔻اما اگر در آن زمان مى زيستيم و سوابق آنان را از نزديك مى ديديم، شايد از ترديد مصون نمى مانديم.*
*♦️- شخصی از یاران امام علی که در نبرد جمل در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:*
*آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟*
*شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند و راه باطل را مى پيمايند؟ آيا اين ممكن است؟*
*♦️- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:*
*سخنى محكمتر و بالاتر از اين نمى شود؛ بعد از آنكه وحى خاموش گشت و نداى آسمانى منقطع شد، سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.فرمود:*
*انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ، انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ*
*سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده*
*حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت*
*🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى: فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف*
*🔻نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.*
*اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.*
*🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى نه اشخاص و شخصيت شناس؛*
*افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،*
*اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.*
*🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31)*
*🔸در اينجا على عليه السلام معيار حقيقت را خود حقيقت قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.*
*🔸در حقيقت مذهب حقه شيعه مولود يك بينش مخصوص و اهميت دادن به اصول اسلامى است نه به افراد و اشخاص.
🌎 بصيرت امروز # راحتی آینده