❇️ پاسخ به شبهات ماه مبارک رمضان(۲) 📛 شبهه ⛔️وقتی خدا میفرمایید در دین من هیج اجباری نیست چرا یک عده را به خاطر روزه خواری مجازات میکنند ایا این موضوع با اصل کلام خدا در تضاد نیست ✅ پاسخ : 🔸 اگر کسی از روی عمد روزه نگیرد، گناه کبیره کرده، اما تعزیزی ندارد. تعزیر برای کسی است که در ملأ عام روزه خواری می کند. چنین شخصی علاوه بر آن که روزه نمی گیرد، با رفتارش حرمت دین خدا را می شکند و به احکام الهی دهن کجی می کند. 🔸 این تعزیر، در رابطه با هر کسی نیست. در رابطه با کسی است که : اولا: مسلمان باشد و ثانیا: عذر شرعی نداشته باشد؛ 🔸بنابراین، اگر کسی در دین اسلام نباشد، طبیعتا تکلیفی هم در قبال ماه رمضان ندارد و توبیخ هم نمی شود. همچنین اگر کسی مسافر باشد و یا این که بیمار و سالخورده باشد، به خاطر روزه خواری در ملأ عام تعزیر نمی شود. (هر چند که رفتارش خلاف اخلاق است و باید احترام احکام الهی و احترام سایر روزه دارها را رعایت کند.) 🔸موضوع بعدی، آیۀ «لا اکراه فی الدین» است. برخی از مردم، افراد تفسیر درستی از این ایه نمی دانند و به جای مراجع هبه تفاسیر، آن را به صورت ذوقی و سلیقه ای تفسیر می کنند. توجه داشته باشیم که قرآن کریم، مجموعه ای واحد است که در تفسیر آیات آن باید مجموع قرآن را مد نظر قرار داد. اگر تفسیر آیۀ شریفه، به معنای آن باشد که در دین هیچ اجباری نیست و هر کسی اجازه داشته باشد هر کاری دوست داشت انجام دهد، پس چرا قرآن کریم دستور می دهد که (مثلا) به زنا کار حد شرعی بزنید؟! چرا خدای متعال به گناه کاران وعدۀ عذاب می دهد و چرا خدای متعال دستور می دهد که از دستورات او و پیامبر اطاعت کنیم؟! وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبیناً؛ هیچ مرد و زن با ایمانى حق ندارد هنگامى که خدا و پیامبرش امرى را لازم بدانند، اختیارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر کس نافرمانى خدا و رسولش را کند، به گمراهى آشکارى گرفتار شده است (سورۀ احزاب، آیۀ۳۶) ✅ 🔻 🔗با فطرت همراه شوید... 🆔@kanounefetrat