و آزمايش‌ مرحوم شیخ کلینی در کتاب کافی روایاتی را در این باب آورده است؛ که در برخی از آن روایات چنین آمده است: ‌امام کاظم علیه السلام فرمود: «و همانا براي صاحب امر، غيبتي است تا اينکه کساني که قائل به آن بوده‌اند از اين امر برمي گردند. همانا آن محنتي از جانب خداست که خداوند به سبب آن، بندگان و خلق خود را مي‌آزمايد.» ‌امام صادق،عليه‌السّلام، فرمود: «به خدا قسم؛ امامتان سال‌ها از روزگار شما، غيبت مي‌کند و بدين جهت آزمايش خواهيد شد؛ تا اينکه گفته مي‌شود: او مرده است و يا خدامي‌داند به کدام بيابان سر نهاده است.» ‌به نقل از امام صادق (ع) در خبر پنجم آمده است که فرمود: «همانا براي قائم (عج) قبل از آنکه قيام کند، غيبتي است... همانا خداوند تعالي، دوست دارد که شيعيان را بيازمايد. پس در آن زمان کساني که باطل‌گرا هستند، شک مي‌کنند». سپس مرحوم کليني (ره) براي اين معنا، باب مستقلي به عنوان «التمحيص و الامتحان» باز نموده و شش خبر از ائمه اطهار (ع) آورده است، از جمله : منصور صيقل نقل مي‌کند: من و حارث بن مغيره و تعدادي از شيعيان، نشسته بوديم و با هم سخن مي‌گفتيم و امام (ع) کلام ما را مي‌شنيد که به ما فرمود:«شما کجاييد؟ هيهات! هيهات! نه به خدا قسم! آنچه که چشم به راه آن هستيد، واقع نمي‌شود؛ مگر آنکه غربال شويد. ‌نه به خدا قسم! آنچه چشم به راه آن هستيد واقع نمي‌شود؛ مگر آنکه بررسي شويد. نه به خدا قسم! آنچه چشم به راه آن هستيد واقع نمي‌شود، مگر آنکه جدا شويد. نه به خدا قسم! آنچه چشم به راه آن هستيد، واقع نمي‌شود؛ مگر پس از نااميدي. نه به خدا قسم! آنچه را که چشم به راه آن هستيد، واقع نمي‌شود، مگر آن گاه که هرکس بدبخت است بدبخت شود و هرکس خوشبخت است، خوشبخت شود». 🔸🔸🔸🔸🔸 @karimAshoori