▪️چرا ما باید علیه‌السّلام را در این نقطه، محدود و محصور كنیم؟ قضیهٔ یک میلیارد از میلیارد از میلیارد واقعیت است كه برای ما كرده، نه همهٔ امام حسین! ▪️ما از قضیهٔ عاشورا چه می‌فهمیم؟ فقط همین زدن، فقط همین كشتن، یا نه؟! آن امام حسینی كه قضیهٔ عاشورا را این‌طور تا ابد به‌عنوان برای همهٔ افراد چه مسلمان و چه غیرمسلمان ترسیم می‌كند، همین امام حسینی بود كه ده سال با معاویه كاری نداشت! غیر از این است؟ چرا جنگ نكرد با معاویه؟ معاویه بدتر بود یا یزید؟ معاویه بود! اصل و كارِ همه‌چیز معاویه بود. همین ده سال با معاویه و در حكومت معاویه زندگی كرد. چرا؟ چون امام بود، نه یک مبارز! ▪️ما سیدالشهداء را آمدیم كنار گذاشتیم و فقط شمشیر روز عاشورایش را دیدیم! امام حسین علیه‌السّلام آمد و با امامت خودش، در یک مفهوم و یک معنای وسیع را برای ما ترسیم كرد و آن، مبارزهٔ با به است. حالا این مبارزهٔ ظلم به نفس یا در مقام سرسپردن به حكومت ظالمانه تجلی می‌كند، انسان باید برود انجام بدهد یا در سایر عرصه‌ها این مسئله نمود پیدا می‌كند. این‌طور نیست كه فقط مسئلهٔ ظلم، یک مفهوم خاصّی داشته باشد و آن، عبارت باشد از حكومت ظالمانه و حكومت جائرانه! نه، این‌طور نیست! ▪️آنچه را كه انسان به‌عنوان یک در همهٔ عرصه‌های حیات خودش می‌بیند؛ چه عرصهٔ ظاهری و چه باطنی، چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی، اجتماعی یا غیراجتماعی، مسائل نفسانی، خواست‌ها و طلب‌ها، میل‌ها و رغبت‌ها و انگیزه‌ها، خود را در قبال این مسئله باید ارزیابی كند. ▪️اگر دید نسبت به حق تمایل دارد، بداند در مكتب امام حسین است، ولو اینکه آن یک مسئلهٔ فرهنگی است. ▪️اگر بداند در مقابل این حق دارد موضع می‌گیرد در نفس، بداند او در روز عاشورا جایی ندارد. ▪️مسئله، مسئلهٔ یزید نیست! یزید كیست؟! یزید هزار و چهارصد سال پیش بوده و مرده و از بین رفته و خاكسترش هم به باد رفته است! سیدالشهداء آمد و مطلب را به‌عنوان یک اساس و یک حركت محوری در همهٔ عرصه‌ها به وجود آورد. ✍🏻حضرت آیةالله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی افاض الله علینا من برکات تربته الشریفة. 🔈شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۱۱۳. @Eksirenayab