❇️ شب قدر، شب ظاهر شدن عظمت امام زمان (عج) 🗂 (قسمت دوم) ✅ شیخ صفار در بصائر الدرجات (۱) روایت کرده از داود بن فرقد که گفت: ▫️ سؤال نمودم از او یعنی صادق علیه السّلام از قول خداوند عزّ و جلّ: 📜 إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ. وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ (۲) 📃 (ما آن [= قرآن‌] را در شب قدر نازل کردیم! و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟!) فرمود: 🔸 نازل می‌شود در او، آنچه می‌شود از این سال از موت (مرگ) یا مولود (تولد). ▫️ گفتم به او: 🔹 به سوی که نازل می‌شود؟ ▫️ فرمود: 🔸 به سوی که شاید باشد؟ به درستی که مردم، این شب را در نماز و دعا و مسألت‌اند و صاحب این امر، در شغلی (=در حال انجام وظیفه ای) است. نازل می‌شود ملایکه به سوی او به‌ جهت امور سال از غروب آفتاب تا طلوع. ✅ نیز روایت کرده از عبد اللّه بن سنان که گفت: ▫️ سؤال کردم از آن جناب از نصف شعبان. پس فرمود: 🔸 در نزد من از آن چیزی نیست و لکن هرگاه شب نوزدهم از ماه رمضان شد، تقسیم می‌شود در آن ارزاق (=روزی ها) و نوشته می‌شود در آن آجال (وقت مرگ ها) و بیرون می‌آید در آن برات (=سند پرداخت، بخشش) و منشور (=اجازه، حکم) حاج (رفتن به مکه) و خداوند نظر لطف می‌فرماید به سوی عباد خود، پس می‌آمرزد مر ایشان را مگر شارب خمر. پس هرگاه شب بیست و سوم شد، جدا می‌شود در آن هر امر محکمی. آنگاه به پایان می‌رسد و امضا کرده می‌شود. ▫️ گفتم: 🔹 به کی می‌رسد؟ ▫️ فرمود: 🔸 به سوی صاحب شما یعنی امام شما. ✅ در خبر دیگر فرمود: 🔸 نوشته می‌شود در آن قافله حاج و آنچه می‌شود در آن سال از طاعتی یا معصیتی یا مردنی یا حیاتی و خدای تعالی، پدیدار می‌کند در شب و روز، آنچه را که می‌خواهد، آن‌گاه می‌افکند آن را به سوی صاحب زمین. ▫️ حارث بن مغیره سؤال کرد که: 🔹 صاحب ارض کیست؟ ▫️ فرمود: 🔸 صاحب شما. ✅ در خبر دیگر فرمود: 🔸 به درستی که خداوند تقدیر می‌فرماید در آن مقادیر آن سال را. آن‌گاه انفاذ می‌فرماید آن را به سوی زمین. ▫️ معلی بن خنیس پرسید: 🔹 به سوی کی؟ ▫️ فرمود: 🔸 به سوی که می‌بینی ای عاجز؟ (یا فرمود: ای ضعیف؟) ✳️ ... علّامه مجلسی در زاد المعاد فرموده: 💡 از بعضی احادیث ظاهر می‌شود که هر سه، شب قدرند و در شب اول تقدیر امور می‌شود و در شب دوم به کثرت دعا و عبادت، ممکن است بعضی تغییر بیابد و در شب سوم حتم می‌شود و تغییر نمی‌یابد یا بسیار کم تغییر می‌یابد، بلا تشبیه مانند ارقام پادشاهان که اول تعلیقه (=شرح و حاشیه نویسی) می‌شود و تغییرش آسان است، بعد از آن ثبت‌ دفاتر می‌شود و تغییرش دشوارتر است، امّا تا به مهر مهر، آثار، مزیّن نگردیده باز ممکن است تغییر بیابد و چون به مُهر اشرف رسید به منزله حتم (=حتمی و قطعی بودن) است و تغییرش در نهایت صعوبت (=دشواری) است. ✳️ نیز در مقام ذکر عبادت در شب قدر فرموده: 🕯 چون حضرت صاحب الامر علیه السّلام در تمام این شب با ملایکه مقرّبین محشور است و فوج فوج به خدمت او می‌آیند و بر او سلام می‌کنند و تقدیرات که برای او و سایر خلق شده است، بر او عرض می‌کنند، سزاوار نیست در چنین شبی تأسّی (=پیروی و تبعیت) به امام خود نکنند و به غفلت به سرآورند. نیز از فواید عبادت آن شب شمرده که چون تقدیرات جمیع امور از عمر و مال و فرزند و عزّت و صحّت و توفیق اعمال خیر و سایر امور در این شب می‌شود، اصلاح تمام احوال سال خود را در این شب کرده خواهد بود و ممکن است که نام کسی در دیوان اشقیا نوشته باشد و در این شب تغییر یابد و از زمره سعادتمندان نوشته شود، چنان چه این مضمون، در اکثر دعاها و احادیث معتبره وارد شده است. انتهی. 🤲 بنابر آنچه در باب گذشته ذکر شد که دعای برای آن جناب (امام زمان (عج)) را باید مقدّم داشت بر دعای بر نفس خود و (ایشان) در این شب مشغول است به آن امر عظیم الهی که در اخبار گذشته و غیر آن اشاره شد به آن. پس بهترین دعاها طلب نصرت (=درخواست یاری و پیروزی) و اعانت (=کمک و حمایت) و حفظ الهی است برای آن جناب. ⬅️ نجم ثاقب در احوال امام غایب (علیه السلام)، ج‌۲، ص: ۹۴۰ (1). بصائر الدرجات، ص ۲۴۰- ۲۴۲. (2). سوره قدر: آیه ۲- ۱. 🏷 (عج) ❤❤❤❤❤ 🆔 https://eitaa.com/kashkul_hakim