♨️♨️♨️کانال روزنه با نشر یادداشتی با عنوان تقابل های واقعی در فضای مجازی به بررسی جریانات سیاسی و حوزوی فضای مجازی و حقیقی در کشور و ارتباطات فکری و عملی آنها پرداخت ♨️♨️♨️تحلیلی بر سوگیری های متفاوت در فضای مجازی کشور ♨️طیف‌بندی جبهه‌ای جریانات ناهمسو ♨️با بررسی میان‌مدت امّا مستمرّ فضای رسانه‌ای و پیگیری تحلیل‌ها و نظرات خبرگان سیاسی٬ به جبهه‌بندی نرم و البته وسیع نظام سلطه در برابر جریان اصیل اسلامی می‌رسیم. که بر اساس یک طیف‌بندی سیاسی-اعتقادی می‌توان آن را به صورت زیر تقسیم‌بندی کردی: 1. معاندان یا مخالفان اعتقادی: کسانی که دین مبین اسلام را نپذیرفته‌اند و علیه آن تبلیغ می‌کنند. هم‌چون آتئیست‌ها با زیست‌مجازی و یا بهائیان. 2. سلطنت‌طلبان: که با وجود داشتن ارتش سایبری؛ به علت کمبود نیروی حقیقی و نداشتن پایه‌های ایدئولوژیک مقبول خطر آن‌چنانی محسوب نمی‌شوند. 3. شبه‌روشنفکران غیردینی: کسانی که عمدتا لندن‌نشین و پاریس‌نشین‌اند و غرب‌زده عریان محسوب می‌شوند. برخی امضا کنندگان تحریم ملّت ایران یا آن دسته افرادی که به صراحت از رژیم اشغال‌گر صهیونیستی حمایت می‌کنند یا فمنیست‌های معروف و سازندگان چهارشنبه‌های پلید (سفید) جزء همین دسته محسوب می‌شود. 4. شبه‌روشنفکران دینی: کسانی که از نظر تاریخی پیوست نهضت آزادی و جبهه ملی محسوب می‌شوند و به خاطر جوّ مذهبی ایران مجبور به داشتن پوسته‌ای از اسلام هستند. 5. بازی‌گران چند چهره: گروهی که به اسم اعتدال یا پرهیز از تنش و تفرقه؛ گاهی به راست و گاهی به چپ متمایل می‌شوند. 6. انقلابیون عرفی: کسانی که به شعارهای انقلاب هم‌چون عدالت به مثابه یک شعار عرفی برخورد کرده و در حال حاضر به جای مسلک‌گرایی به شخص‌گرایی رو آورده‌اند. 9. متدینین غیرسیاسی: گروهی که شعار خود را پلیدی سیاست قرار داده‌اند و سعی دارند از آن دوری کنند. سابقه تاریخی آنان به انجمن حجّتیه و تفکرات آن برمی‌گردد و هرچند اکنون تشکیلات و جلسات انجمن زیرزمینی پیگیری می شود امّا نرم‌افزار آن در افکار برخی متدینین رسوب کرده است. بخشی از حوزه سکولار قم‌نشین پشتیبان معنوی این جریان هستند. 10. متدینین ضدسیاست و حکومت: گروهی که از مرحله گریز از سیاست به مرحله ستیز با سیاست آن هم از نوع سیاست اسلامی و حکومت دینی رسیده‌اند. کسانی که با وجود تعداد اندک؛ به دلیل ویژگی‌های روحی و خلقی سرشار از تعصبات کور و نادرست مذهبی‌اند و خود را یاران حقیقی امام حسین علیه‌السلام می‌بینند و طرف مقابل را به منزله فرعون و یزید. بنابر اطلاعات میدانی این گروه از نظر معنوی و هم‌چنین مادّی از شیعه‌انگلیسی ساکن قم تغذیه می‌شوند و هیئات و مراسمات آن‌‌ها به صورت ویژه از بیت خاصی از قم تغذیه می‌شود. ♨️همان‌طور که مشاهده می‌شود هرکدام از این گروه‌ها به ظاهر بی‌ربط هستند امّا با نگاهی دقیق‌تر پیوند شبکه‌ای نامرئی این اجزاء مختلف را به یک‌دیگر پیوند می‌زند. به طور مثال دادگاه یک فرد بهائی(معاند اعتقادی) در یکی از شهرستان‌ها را تبرئه می‌کند و از بهارستان تهران نماینده مجلسی که می‌توان او را در گروه شبه‌روشنفکر دینی جا داد به حمایت و تمجید از حکم دادگاه به نفع از فرد بهائی می‌پردازد. ♨️یا در صحنه‌ای دیگر، پسر مرجع طیف تندرو موسوم به شیعه انگلیسی به علت اهانت به در قم دست‌گیر می‌شود و از طرف دیگر فردی در لندن که روزی دستگاه سیدالشهدا و شعائر حسینی را خرافه‌پرستی می‌خواند به حمایت از او دست به قلم می‌شود. ♻️بنابراین نباید به این گروه‌ها به صورت جزیره‌ای پراکنده نگاه کرد بلکه باید تحرکات آن‌ها را در یک شبکه منسجم تعریف کرد و هرکدام از این گروه‌ها را در جای خود به منزله میمنه و میسره یک لشکر دید. ♻️پس از شناخت اجمالی این جبهه؛ باید به نقاط نفوذ آنان اشاره کرد. نقاط نفوذی که استقرایی است و روز به روز باید دقیق‌تر و روزآمدتر گردد و پرونده‌هایی برای مقابله با آن شکل گیرد. در یادداشت های بعدی از این لشکر مجازی بیشتر خواهیم نوشت‌. ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ @khabarehowzeh