خبرنامه و طنز
هدایت شده از
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام امیر المومنین علی علیه السلام تقدیم می کنیم ص ۱۱۹ س مائده 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٦٧» ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝُ ﺑَﻠِّﻎْ ﻣَﺂ ﺃُﻧﺰِﻝَ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻣِﻦ ﺭَّﺑِّﻚَ ﻭَ ﺇِﻥ ﻟَّﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻞْ ﻓَﻤَﺎ ﺑَﻠَّﻐْﺖَ ﺭِﺳَﺎﻟَﺘَﻪُ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳَﻌْﺼِﻤُﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻟَﺎ ﻳَﻬْﺪِﻱ ﺍﻟْﻘَﻮْمَ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ) ﺍﻋﻠﺎم ﻛﻦ ﻭﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻜﻨﻲ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻭ (ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ (ﺷﺮّ) ﻣﺮﺩم (ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﻤّﻞ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﺎﻳﻠﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻧﺼﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺩﻫﻢ ﻫﺠﺮﻱ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﺼﻮم ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭﻱ، ﺍﻣﺎم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎم ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺭﺍ ﻣﻌﺮّﻓﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﺗﻜﺎﻱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ، ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻧﺼﺐ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.(٣٥٣) ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻨﺎﺭ ﺍﺯ ﻣُﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺗﺮﻣﺬﻱ ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ، ﺣﺪﻳﺚِ «ﻣَﻦ ﻛﻨﺖُ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲّ ﻣﻮﻟﺎﻩ» ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻣﻮﺛّﻖ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺸﻜﻴﻚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻭّﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ، ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ. (ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﻴﻌﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺗﺸﺮﻳﻔﺎﺕ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﻧﺪﺍﺷﺖ) ﺩﻭم ﺁﻧﻜﻪ ﺍﮔﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻣﺎم ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻧﺰﺩ ﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍﻱ ﻧﺼﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﻧﮕﻔﺖ؟! (ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﻭ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩﻫﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ؛ ﻭﻟﻲ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻤﻨﺎﺭ ﮔﻮﻳﺎ ﺁﻥ ﻧﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ).(٣٥٤) ﺩﺭ ﺗﻤﺎم ﻗﺮﺁﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎم، ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﮕﻮﻳﻲ، ﺗﻤﺎم ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ٢٣ ﺳﺎﻝ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻱ ﻫﺪﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ. ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻳﺪ ﭼﻪ ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻤﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ؟ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻟﻮ ﻟﻢ ﺍﺑﻠﻎ ﻣﺎ ﺍُﻣﺮﺕ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﻟﺎﻳﺘﻚ ﻟﺤﺒﻂ ﻋﻤﻠﻲ» ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻧﺮﺳﺎﻧﻢ ﺗﻤﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻦ ﻣﺤﻮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.(٣٥٥) ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﺤﺘﻮﺍﻳﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ: ١. ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻣﺎﺋﺪﻩ، ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺷﺮﻳﻒ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ٢. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺑﺠﺎﻱ «ﻳﺎ ﺃﻳّﻬﺎ ﺍﻟﻨّﺒﻲ»، ﺗﻌﺒﻴﺮ «ﻳﺎ ﺃﻳّﻬﺎ ﺍﻟﺮّﺳﻮﻝ» ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻳﻚ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. ٣. ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻓﺮﻣﺎﻥ «ﺃﺑﻠﻎ»، ﻓﺮﻣﺎﻥ «ﺑَﻠّﻎ» ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻗﻄﻌﻲ ﻭﺭﺳﻤﻲ ﻭﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. ٤. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻥ ﻳﻚ ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻢ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﮕﻮﻳﺪ، ﻫﻤﻪ ﻱ ﺯﺣﻤﺎﺗﺶ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ. ٥. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﻛﺎﺭﻱ ﻫﺮﺍﺱ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻟﺪﺍﺭﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺮ ﻣﺮﺩم ﻧﮕﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ. ٦. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻲ ﺗﺮﺳﺪ. ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺩﺭﮔﻴﺮﻱ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﺯ ﺧﻄﺮﻫﺎ ﻧﻤﻲ ﺗﺮﺳﻴﺪ. (ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﻨﮕﺒﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﺪ، ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ، ﺣﺎﻟﺎ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻳﺎﺭ ﺑﺘﺮﺳﺪ؟!) ٧. ﺩﺭ ﺁﻳﻪ، ﭘﻴﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻫﻤﻴّﺖ، ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﭘﻴﺎم ﻫﺎﻱ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻧﺒﻮّﺕ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ، ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻧﺮﺳﺪ، ﮔﻮﻳﺎ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ ﻣﺤﻮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ٨. ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﭘﻴﺎم، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺰﺋﻲ ﻭ ﻓﺮﺩﻱ، ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻭ ﺩﻟﺪﺍﺭﻱ ﻟﺎﺯم ﻧﻴﺴﺖ. ٩. ﭘﻴﺎم ﺁﻳﻪ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻧﺒﻮّﺕ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺻﻮﻝ، ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺍﻭّﻝ ﺑﻌﺜﺖ ﺩﺭ ﻣﻜّﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ١٠. ﭘﻴﺎم ﺁﻳﻪ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ، ﺭﻭﺯﻩ، ﺣﺞ، ﺯﻛﺎﺕ، ﺧﻤﺲ ﻭﺟﻬﺎﺩ ﻫﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ٢٣ ﺳﺎﻝ ﺩﻋﻮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩم ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﺍﺳﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ، ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺷﺮﻳﻒ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﭼﻴﺴﺖ؟