هدایت شده از 
ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨّﻲ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺤﻴّﺮ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻳﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻳﺤﺠﻪ ﺳﺎﻝ ﺩﻫﻢ ﻫﺠﺮﻱ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺣﺠﺔﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺪﻳﻨﻪ، ﺩﺭ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم «ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ» ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻮﻗّﻒ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺁﺏ ﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺭ ﮔﺮﻣﺎﻱ ﺣﺠﺎﺯ، ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﻣﺤﻞّ ﺟﺪﺍﺷﺪﻥ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺯﺍﺋﺮﺍﻥ ﻣﻜّﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻳﻤﻦ، ﻋﺮﺍﻕ، ﺷﺎم، ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﺣﺒﺸﻪ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﻳﺎﺭﺍﻥ، ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﻣﻨﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﺯ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺧﻄﺒﻪ ﺍﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﺧﻄﺒﻪ، ﺗﻮﺣﻴﺪ، ﻧﺒﻮّﺕ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﺎﺯﮔﻲ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﺳﺨﻦ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺧﺒﺮ ﺍﺯ ﺭﺣﻠﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻧﻈﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﻮﻳﺎ ﺷﺪ. ﻫﻤﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺮﺍﻣﺖ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺍﻋﻠﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺻﺪﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم، ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ، ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣَﻦ ﻛﻨﺖُ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻬﺬﺍ ﻓﻌﻠﻲّ ﻣﻮﻟﺎﻩ» ﻫﺮ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ، ﻋﻠﻲّ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺍﻋﻠﺎم ﺩﺍﺷﺖ. ﺍﻣّﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺗﺶ، ﻭﻗﺘﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺖ: ﻣﮕﺮ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﻧﺸﻨﻴﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﭼﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ؟ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ، ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﻭﺭﻱ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺻﺪﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ!! ﺍﻟﻠّﻪ ﺍﻛﺒﺮ ﺍﺯ ﻛﺘﻤﺎﻥ، ﺍﺯ ﺗﺮﺱ، ﺍﺯ ﺑﻲ ﻭﻓﺎﻳﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ. ﺁﺭﻱ، ﻣﺮﺩم ﺑﺎ ﺩﻭ ﺷﺎﻫﺪ، ﺣﻖّ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﻩ ﻫﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﺷﺎﻫﺪ، ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺣﻖّ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ. ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺣﺐّ ﺩﻧﻴﺎ، ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺪﺭ ﻭ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﺣﻨﻴﻦ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲّ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺑُﻨﻲ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎم ﻋﻠﻲ ﺧﻤﺲ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺼﻠﺎﺓ ﻭ ﺍﻟﺰّﻛﺎﺓ ﻭ ﺍﻟﺼﻮم ﻭ ﺍﻟﺤﺞ ﻭ ﺍﻟﻮﻟﺎﻳﺔ ﻭ ﻟﻢ ﻳﻨﺎﺩ ﺑﺸﻲ ء ﻛﻤﺎ ﻧﻮﺩﻱ ﺑﺎﻟﻮﻟﺎﻳﺔ ﻓﺎﺧﺬ ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﺑﺎﺭﺑﻊ ﻭ ﺗﺮﻛﻮﺍ ﻫﺬﻩ»، ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﭘﻨﺞ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ: ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯ، ﺯﻛﺎﺕ، ﺭﻭﺯﻩ، ﺯﻛﺎﺕ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻱ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟّﻪ ﻧﺒﻮﺩ، ﺍﻣّﺎ ﻣﺮﺩم ﭼﻬﺎﺭﺗﺎﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﺮﺩﻧﺪ!(٣٥٦) ﺍﻣﺎم ﺭﺿﺎﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺿﺎﻣﻦ ﺣﻔﻆ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺷﺪ، «ﻭﺍﻟﻠَّﻪ ﻳﻌﺼﻤﻚ ﻣﻦ ﺍﻟﻨّﺎﺱ» ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺗﻘﻴّﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﻛﺮﺩ.(٣٥٧) ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻧﻮﻉ ﺧﻄﺎﺏ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻮﻉ ﻫﺪﻑ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻮﻥ ﻫﺪﻑ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻭ ﭘﻴﺎم ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ، ﺧﻄﺎﺏ ﻫﻢ «ﻳﺎ ﺃﻳّﻬﺎ ﺍﻟﺮّﺳﻮﻝ» ﺍﺳﺖ. ٢- ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ (ﺍﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم) ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺑﻠّﻎ ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻴﻚ ﻣﻦ ﺭﺑّﻚ» ٣- ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﭘﻴﺎم ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺑﻴﻌﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺑﺎ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻭ ﺍﻥ ﻟﻢ ﺗﻔﻌﻞ» ﺑﻪ ﺟﺎﻱ «ﺍﻥ ﻟﻢ ﺗﺒﻠﻎ» ٤- ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﭘﻴﺎم ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﻄﺢ ﻧﻴﺴﺖ. ﮔﺎﻫﻲ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻳﻚ ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﺑﺎ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺗﻤﺎم ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻥ ﻟﻢ ﺗﻔﻌﻞ ﻓﻤﺎ ﺑﻠّﻐﺖَ ﺭﺳﺎﻟﺘﻪ» ٥ - ﺍﮔﺮ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻣﻜﺘﺐ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻣّﺖ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻓﻤﺎﺑﻠّﻐﺖَ ﺭﺳﺎﻟﺘﻪ» ٦- ﺭﻛﻦ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺳﻠﺎم، ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻥ ﻟﻢ ﺗﻔﻌﻞ ﻓﻤﺎ ﺑﻠّﻐﺖَ ﺭﺳﺎﻟﺘﻪ» ٧- ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻭﻟﺎﻳﺖ، ﻧﻮﻋﻲ ﻛﻔﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﺍﻟﻠّﻪ ﻟﺎﻳﻬﺪﻱ ﺍﻟﻘﻮم ﺍﻟﻜﺎﻓﺮﻳﻦ» ٨ - ﻋﻨﺼﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ، ﺩﻭ ﺍﺻﻞ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺍﺳﺖ. (ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠّﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺣﺞ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ) ««تفسیر نور»» 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺