🟢 حکومت مردم پایه مشروع رسول الله(ص) انسان مخلوق خداست و دلیل برتری و اشرف مخلوقات بودن آن پذیرفتن بار امانت الهیست، عقل و اختیار باعث شد تکلیف انسان سنگین شود، و از زندگی نباتی و حیوانی که بر اساس غریزه و استعداد رشد مشخص و معلومی؛ خارج شود، تا جایی رسد که گردد خلیفه الله. 🔶 خالق یکتا برای آنکه رشد بُعد روحانی فرزندان آدم در کنار رشد بُعد جسمانی وی به سوی سیرالی الله و سعادت ابدی باشد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر را با برنامه روش زندگی درست به سوی ما مبعوث نمود. همانند مخترع و کارخانه ای که نصاب و بروشور روش صحیح از دستگاه را برای مصرف کننده ارسال می کند. 🔷کاملترین دین اسلام است و ادیان دیگر مقدمه ای بر این مهم بودند، دین اسلام ابعاد و احکام اجتماعی و سیاسی دارد که اجرای آنها، مستلزم وجود قانون و الزام اجرا آن می باشد. لذا بدون اطاعت که مفهوم حکومت است، دین محقق نمی شد، آیات مجازات محاربان (مائده ۳۳)، اجرای حدود برای اصلاح جامعه(مائده۳۸) و ... که حکومت‌ برای اجرای آن لازم و ضروری است. 🔺تجربه تاریخی نشان داده که عقل(حجت باطن) به تنهایی کافی برای زندگی و حکومتداری بشر نمی باشد و نیاز به انبیاء و اولیاء (حجت ظاهر) نیز می باشد و اصلاً مفهوم کامل و جامع بودن اسلام هم همین است یعنی نقش دین در دنیا. 🔻برخی آیات قرآن پیشنه تاریخی انسان، دانش محدود ابناء بشر، موانع شناخت، عدم تشخیص درستی و غلط بودن رفتارهای فردی و اجتماعی و... را برای اثبات این امر، مثال می زند همچون (اسرا۸۵ و علق۶.۷.۸) ♦️پس قرآن در سوره بقره آیه۲۱۳؛ انبیاء(ع) را دارای حق حکومت و داوری بین مردم از جانب خداوند متعال می داند و در همین راستا حکومت انبیاء الهی همچون داود(ع)،سلیمان(ع) و محمد(ص) را نام می برد. ▪️رسول الله (ص) هنگامی که به پیامبری مبعوث گردید در مکه زندگی می کرد، سه سال مخفیانه دعوت به توحید کرد و ده سال آشکارا، تا به دعوت مردم شهر یثرب، به آنجا مهاجرت نمود. در زمان مبعوث شدن به پیامبری، مشروعیت حکومت از سوی خدا دریافت کرد و هنگامی که استقبال و مقبولیت از سوی مردم یثرب ایجاد شد، به آن شهر مهاجرت و تشکیل حکومت اسلامی را دادند. نظامی که رسول الله(ص) در یثرب که حالا شده مدینه النبی، تأسیس کرد، مطابق با کتاب "انسان ۲۵۰ ساله "هفت شاخص داشت: 1⃣ ایمان و معنویت ایجاد و تقویت روح ایمان و معنویت، قرب الی الله و هدایت اندیشه های به راه صحیح. 2⃣ قسط و عدل اساس کار حکومت اسلامی بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حق دار، بدون هیچ ملاحظه ای می باشد. 3⃣ علم و معرفت در نظام نبوی ؛پایه همه چیز دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است. 4⃣ صفا و اخوت نفی هر گونه درگیری های با انگیزه های خرافی ،شخصی،سودطلبی ومنفعت طلبی و ایجاد فضای صمیمیت و اخوت وبرادری و همدلی. 5⃣ صلاح اخلاقی و رفتاری پیغمبر روی یکایک افراد کار تربیتی و انسان سازی می کرد. 6⃣ اقتدار و عزت جامعه و نظام نبوی عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است؛صلاح خود را که شناخت ،برای تامین آن تلاش می کند و کار خود را پیش می برد. 7⃣ کار و حرکت و پیشرفت دائمی توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛به طور مرتب حرکت ،کار و پیشرفت است . با این شاخص ها پیامبر(ص) توانست حکومتی را تأسیس نماید که مردم را از جهالت به علم و اخلاق شیفت دهد تا هم دنیایی بهتر داشته باشند و هم مزرعه آخرت خود را آباد کنند. 🔘 انقلاب اسلامی که مولود اسلام ناب محمدی(ص) می باشد همین مسیر را ترسیم و در راه رسیدن به آن گام برمیدارد تا در نهایه به تمدن نوین اسلامی برسد. 🔸 نکته پایانی در این است که نظام اسلامی مسیر درست خود را طی می کند تا به قله برسد لذا افرادی که در این نظام منتخب و منتصب می شوند، باید با شاخص های شایستگی کامل مسئولیت گیرند، آنان باید به ارزشهای اصیل انقلاب و مکتب امام روح الله کاملاً پایند، برنامه ریز و عملیاتی بوده و ان ارزشها را در جامعه پیاده کنند و پیوند امام و امت را مستحکم تر کنند و اگر نام انقلابی برخود گذاشتند جهادی عمل و مردم را به عنوان ولی نعمتان همراه و راضی از خود، دولت و نظام می کنند و از برنامه ها تا جشن ها و مناسبت های کاملاً مردمی و با حضور چشمگیر آنان برگزار گردد حتی هفته ها و دهه های دولتی و حکومتی تا مشارکت سیاسی_اجتماعی مردم جامعه بالا رود، جایی که دشمن آن را نشانه گرفته است و امامین انقلاب به آن تأکید موکد دارند. ومن الله توفیق ✍ مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه