⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه‌از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۳۲} بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و همچنين رزقهاى پاكيزه و دلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين نعمت‌ها در زندگى دنيا براى مؤمنان است، اگر چه كافران هم بهره‌مندند، در حالى كه روز قيامت مخصوص مؤمنان است ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم(۳۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه زينت را براى انسان حلال مى‌شمرد قرآن يكى از نعمت‌هاى خداوند را زينت آسمان‌ها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مى‌داند «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» ↲سوره حجر، آیه ۱۶ اما بايد علاقه به زينت انسان را به هلاكت نكشد و بهره‌گيرى از آن كنترل شده باشد لذا قرآن نشان دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‌هاى آنان حرام مى‌داند «لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» ↲سوره نور، آیه ۳۱ ⬅️ عثمان بن مظعون خدمت پيامبر ﷺ آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده و اجتماع خبر داد آن حضرت به شدت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّت مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابانگردى در جبهه‌هاى جنگ و حج و عمره شركت كن از همسر و عطریات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‌ها دورى و هجرت كن اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد ↲تفسير كبير فخررازى ⬅️ عاصم بن زياد نيز تصميم گرفت شیوه زندگى خود را تغيير داده و از حلال‌ها و لذت‌ها كناره گيرد حضرت على علیه‌السلام آن تفکر را محكوم كرد و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده زندگى مى‌كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه‌ام خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شریک باشند ↲كافى، جلد۱، صفحه۴۱۰ ⬅️ حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر هنگام اعزام نماينده خود ابن عباس به سوى آنان به او دستور مى‌دهد بهترين لباس‌ها را بپوشد و خود را معطر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود ↲تفسیر منهج الصادقین ⬅️ بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‌اند كه رزق و زينت دنيا آميخته با انواع تلخى‌هاست ولى رزق و زينت آخرت بى‌غصه و خالص است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ پيامبر مسئول مبارزه با بدعت‌ها است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» ⓶ اسلام با زهد نابجا و رياضت نامشروع و رهبانيّت مخالف است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» ⓷ اصل در بهره گيرى از زينت‌ها و طيبات مباح بودن است مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد «مَنْ حَرَّمَ» ⓸ استفاده مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن ارزشمند است «زِينَةَ اللهِ» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است ⓹ راه رسيدن به خدا ترک امور حلال و طيّب نيست بلكه استفاده‌ بجا و رعايت قسط و عدل است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ» ⓺ اسلام هماهنگ با فطرت و آئین اعتدال است به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‌دهد آنچه را مفيد است حلال مى‌شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‌كند «مَنْ حَرَّمَ‌ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ‌» ⓻ زينت همچون غذا مورد نياز انسان است زينت در كنار خوارکیها مطرح شده است «زِينَةَ اللهِ ... وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌» ⓼ هدف اصلى از آفريدن نعمت‌ها استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از آنهاست گر چه كافران نيز بهره مى‌برند «قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَياةِ الدُّنْيا» البته در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» ↲سوره کهف، آیه ۷ هر آنچه روى زمين است زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازمائیم كه كدام یک بهتر عمل مى‌كنند ⓽ در بهره بردارى از نعمت‌هاى دنيوى مؤمن و كافر يكسانند ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است «لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» ⓾ علم و عالم جايگاه ويژه‌اى نزد خدا دارند «كَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» 📗تفسیر نور 🌸🦋🌸══════✦✧♥️ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌ ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⇒@khademyar_razavi_lorestan