🔅آیا چهل بار رفتن به مسجدمقدس برای گرفتن حاجت، سند و منبعی دارد⁉️ در مورد سؤال فوق دلیل خاصی وجود ندارد بلكه از سه طریق می‏‌توان مشروعیت آن را به اثبات رسانید: ۱ - سیره متشرّعه از علما و صلحا و اتقیا بر مداومت رفتن چهل بار به مسجد جمكران است همان‌گونه كه این عمل در مسجد سهله نیز انجام می‏‌شود. ۲ - در روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده كه هر كس چهل روز خود را برای خدا خالص كند چشمه‏‌های حكمت از قلبش بر زبانش جاری می‏‌گردد. ۳ - از مجموعه روایات استفاده می‏‌شود كه عدد چهل در شكوفایی قابلیت‏‌های مادّی و معنوی تأثیر به‌سزایی دارد، از آن جمله: 🔻 تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم 🔻 تأثیر شراب خوردن در عدم قبولی نماز تا چهل روز 🔻قبولی توبه بهلولِ نبّاش بعد از چهل روز 🔻كناره‌‏گیری پیامبر (ص) از خدیجه به جهت انعقاد نطفه حضرت زهرا (س) به مدت چهل روز 🔻چهل روز دعای عهد را خواندن باعث می‏‌شود كه انسان از یاران امام زمان (عج) باشد. 🔻امام زمان (عج) هم چهل روز تحت تربیت ملائكه بود. 🔻طینت حضرت آدم (ع) در چهل روز خمیر شد. 🔻حضرت موسی (ع) تا چهل روز با خداوند در كوه طور ملاقات داشت. 🔻پیامبر اكرم (ص) بعد از چهل سالگی به نبوّت مبعوث شد. 🔻عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است. 🔻شهادت چهل مؤمن بر میت موجب مغفرت او از جانب خداوند می‌‏شود. 🔻حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور می‏‌كند. 🔻حد همسایه تا چهل خانه است. 🔻حریم مسجد تا چهل خانه است و سایر موارد. 🔹از این احادیث و موارد دیگر استفاده می‏‌شود كه عدد در قابلیت بخشیدن و رساندن انسان به كمالات و شكوفا شدن او تأثیر به‌سزایی دارد، و لذا می‏‌توانیم از این موارد الغای خصوصیت كرده، عدد چهل و چلّه‏‌گیری را در تمام موارد كارهای خیر تعمیم دهیم. 🔸سید بحرالعلوم می‏‌گوید: ما بالعَیان مشاهده كرده‏‌ایم و به بیان دانسته‌‏ایم كه برای این رقم از عدد (چهل) خاصیت و تأثیر مخصوصی در ظهور استعدادها و تكمیل ملكات انسانی در طی منازل و پیمودن مراحل است. 📚کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی 🌸 اَلّلهُمَّـ عَجِّل‌لِوَلیِّڪَ الفَرج🌸